آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

کالری میوه خشک، نسبت به میوه تازه بیشتر است. از این رو، به عنوان یک میان وعده سالم و انرژی‌بخش برای کودکان و بزرگسالان، به حساب می‌آید. در هنگام خرید میوه خشک، حتما باید به کیفیت و تازگی بافت آن دقت کنید. هر چه محصولی که می‌خرید تازه‌تر باشد، لذت و خواص خوردن آن بیشتر خواهد بود.
کالری میوه خشک

یکی از محبوب‌ترین تنقلاتی که در سال‌های اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است، میوه خشک است. این نوع خوراکی، خواص فوق العاده‌ای دارد که می‌تواند جایگزین خوراکی‌های ناسالم شود. با این حال، کالری میوه خشک یکی از چالش‌های این نوع تنقلات خوشمزه است، که باید به آن توجه نمود.

متخصصان تغذیه بر این باورند، که مقدار کالری حاصل از میوه خشک، بیشتر از میوه تازه است. به همین دلیل، افرادی که تمایل به چاق شدن و افزایش وزن دارند، می‌توانند از میوه خشک به عنوان میان وعده استفاده کنند.

اگر از گروه افرادی هستید که فعالیت‌های روزمره شدیدی دارید، می‌توانید برای تامین انرژی خود، میوه خشک مصرف کنید. هر چند استفاده بیش از حد از آن، می‌تواند منجر به چاقی گردد. بنابراین، رعایت تعادل در مصرف آن به شما کمک می‌کند، تا هم از ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی آن بهره‌مند شوید، و هم انرژی روزمره خود را با این خوراکی سالم و خوشمزه، تامین نمایید.

چه زمانی کالری میوه خشک اهمیت دارد؟

برای تهیه میوه خشک لازم است میوه تازه، آب و مایعات خود را از دست بدهد. به همین دلیل، آنچه باقی می‌ماند، یک منبع کاملی از قند، کربوهیدرات، کالری و مواد مغذی است. بنابراین، برای آنکه بتوانید حجم مشخصی از کالری و مواد مغذی را دریافت کنید، حجم میوه خشک مصرفی باید کمتر از میوه تازه مورد نیاز شما باشد. این مساله، چه برای افراد سالم و چه برای کسانی که مشکلات سلامتی، مانند دیابت، دارند، مهم است. در ادامه، به دو مورد از تاثیرات کالری میوه خشک بر رژیم غذایی افراد، اشاره می‌کنیم.

تاثیر کالری میوه خشک بر افزایش وزن افراد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میوه خشک، فیبر بالای آن است. با این حال، مقدار قند موجود در انواع میوه خشک، نسبت به میوه تازه، بیشتر است. در نتیجه، بالا بودن کالری میوه خشک باعث افزایش وزن در افراد خواهد شد. به این ترتیب، اگر وزن ایده‌آل خود را دارید، باید از حجم مناسبی از میوه خشک، در میان وعده‌های خود، مصرف کنید. از طرفی، اگر از رژیم لاغری استفاده می‌کنید، بهتر است میوه‌های خشکی را بخورید که کالری کمتری دارند؛ اما میوه خشک را حذف نکنید.

مطالعه مقاله پیشنهادی: خواص میوه خشک برای کودکان

اهمیت کالری میوه خشک در افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت، باید حتما به کالری میوه خشک مصرفی خود، دقت کنند. به طور کلی، این گونه افراد، باید در مصرف میوه خشک و تازه صرفه‌جویی کنند؛ زیرا قند موجود در میوه‌ها، می‌تواند وضعیت بیماری آن‌ها را بدتر کند. بنابراین، اگر مبتلا به دیابت هستید، باید از میوه‌های خشک کم کالری، آن هم به مقدار کم، استفاده نمایید.

کالری میوه خشک
افراد دیابتی بخاطر داشتن قند میوه خشک باید در خوردن آن دقت لازم داشته باشند.

جدول کالری میوه خشک

امروزه با استفاده از دستگاه‌های صنعتی، می‌توان انواع میوه را با کیفیت بالا خشک کرد. بنابراین، مقدار فراوانی از مواد مغذی و قند، در یک حجم کوچک، متمرکز خواهند بود. هر یک از انواع میوه خشک، خواص و ارزش غذایی خاص خود را دارند؛ کالری میوه خشک نیز بسته به نوع میوه متفاوت است.

در حالت کلی، برای اندازه‌گیری کالری این خوراکی خوشمزه، معمولا آن را برای یک فنجان میوه خشک مخلوط، در نظر می‌گیرند؛ کالری این مقدار میوه خشک نیز تقریبا برابر با 480 است. اما اگر می‌خواهید بدانید که هر یک از میوه‌های خشک به تنهایی، چقدر کالری ذخیره کرده‌اند، می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید.

نوع میوه یا ماده غذایی مقدار (پیمانه یا گرم) کالری
آلبالو ۱ عدد ۳
آلبالو ۱ لیوان ۷۰
آلبالو ۱۰۰ گرم ۶۰
آلو زرد ۱ عدد ۶۰
آلو زرد ۱۰۰ گرم ۷۵
آلو قرمز ۱۰۰ گرم ۴۶
آلو قرمز متوسط ۱ عدد ۴۰
آلوئه‌ورا ۱۰۰ گرم ۶۰
آناناس ۱ لیوان ۷۰
آناناس ۱۰۰ گرم ۴۸
آواکادو ۱ عدد ۲۵۰
آواکادو ۱۰۰ گرم ۱۹۰
ازگیل ۱ عدد ۱۰
ازگیل ۱۰۰ گرم ۹۰
انار ۱۰۰ گرم ۴۰
انار بزرگ ۱ عدد ۱۴۰
انار دانه شده ۱ لیوان ۱۲۰
انار دانه شده ۱۰۰ گرم ۶۵
انبه ۱۰۰ گرم ۶۵
انبه متوسط ۱ عدد ۱۳۵
انجیر ۱۰۰ گرم ۷۰
انجیر خشک ۱۰۰ گرم ۳۰۰
انجیر متوسط ۱ عدد ۲۵
انگور ۱ لیوان ۹۰
انگور سبز ۱۰۰ گرم ۷۰
انگور قرمز ۱۰۰ گرم ۷۰
میوه به ۱۰۰ گرم ۳۰
میوه به متوسط ۱ عدد ۷۵
پرتقال ۱۰۰ گرم ۳۵
پرتقال متوسط ۱ عدد ۷۵
تمر هندی ۱ عدد ۵
تمر هندی ۱۰۰ گرم ۲۴۰
تمشک ۱ لیوان ۵۵
تمشک ۱۰۰ گرم ۵۲
توت خشک ۱۰۰ گرم ۳۶۰
توت سفید ۱ عدد ۲
توت سفید ۱ لیوان ۵۰
توت سفید ۱۰۰ گرم ۴۵
توت سیاه (شاه توت) ۱ لیوان ۶۰
توت سیاه (شاه توت) ۱۰۰ گرم ۵۰
توت فرنگی ۱ لیوان ۵۵
توت فرنگی ۱۰۰ گرم ۳۲
توت فرنگی متوسط ۱ عدد ۴
چاقاله بادام ۱ عدد ۴
چاقاله بادام ۱۰۰ گرم ۳۰
خربزه ۱ لیوان ۴۵
خربزه ۱۰۰ گرم ۲۵
خرما ۱ عدد ۲۰
خرما ۱۰۰ گرم ۲۸۰
خرمالو ۱۰۰ گرم ۶۰
خرمالوی متوسط ۱ عدد ۷۰
خیار ۱۰۰ گرم ۱۲
خیار قلمی ۱ عدد ۵
ریواس ۱ لیوان ۲۱
ریواس ۱۰۰ گرم ۲۱
زالزالک ۱ لیوان ۸۰
زالزالک ۱۰۰ گرم ۶۰
زردآلو ۱ عدد ۲۰
زردآلو ۱۰۰ گرم ۵۰
زغال اخته ۱ عدد ۱
زغال اخته ۱ لیوان ۸۵
زغال اخته ۱۰۰ گرم ۵۷
سیب ۱۰۰ گرم ۵۰
سیب متوسط ۱ عدد ۷۵
شلیل ۱۰۰ گرم ۶۰
شلیل متوسط ۱ عدد ۴۴
طالبی ۱ لیوان ۴۵
طالبی ۱۰۰ گرم ۲۵
غوره ۱۰۰ گرم ۳۰
کیوی ۱۰۰ گرم ۵۰
کیوی متوسط ۱ عدد ۴۰
گریپ فروت ۱۰۰ گرم ۳۰
گریپ فروت متوسط ۱ عدد ۸۰
گلابی ۱۰۰ گرم ۵۸
گلابی متوسط ۱ عدد ۸۰
گوجه سبز ۱ عدد ۸
گوجه سبز ۱۰۰ گرم ۳۰
گیلاس ۱ عدد ۴
گیلاس ۱ لیوان ۷۰
گیلاس ۱۰۰ گرم ۶۰
لیمو ترش ۱۰۰ گرم ۳۰
لیمو ترش متوسط ۱ عدد ۲۰
لیمو شیرین ۱۰۰ گرم ۳۰
لیمو شیرین متوسط ۱ عدد ۴۰
موز ۱۰۰ گرم ۷۰
موز بدون پوست ۱۰۰ گرم ۹۵
موز متوسط ۱ عدد ۱۰۰
نارگیل ۱۰۰ گرم ۳۵۵
نارگیل رنده شده ۱ لیوان ۲۵۰
نارنج ۱ عدد ۲۵
نارنج ۱۰۰ گرم ۲۰
نارنگی ۱۰۰ گرم ۴۵
نارنگی کوچک ۱ عدد ۳۵
هلو ۱۰۰ گرم ۴۰
هلو متوسط ۱ عدد ۶۰
هندوانه ۱ لیوان ۴۵
هندوانه ۱۰۰ گرم ۲۵

 

14 مورد از میوه خشک‌های پرکالری و چاق کننده

مقدار کالری میوه خشک، می‌تواند بر میزان چاقی یا لاغری افراد تاثیرگذار باشد. برخی از میوه‌های خشک، چاق‌کننده و برخی دیگر، لاغر‌کننده هستند. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، این است که کالری میوه خشک تا حد زیادی به کالری میوه تازه آن بستگی دارد. اما در حالت کلی، میوه خشک نسبت به میوه تازه، در حجم بالاتری مصرف می‌شود. به این ترتیب، خوردن حجم بالایی از میوه خشک، باعث افزایش کالری دریافتی در رژیم غذایی شما می‌گردد.

در این قسمت، به تعدادی از میوه‌های خشکی که به دلیل چربی، قند و کالری بالا، چاق‌کننده به حساب می‌آیند، اشاره می‌کنیم:

  • انگور
  • زردآلو
  • آلو خشک
  • انجیر
  • شاه بلوط
  • فندق
  • خرمالو
  • تمر هندی
  • موز
  • آووکادو
  • انبه
  • خرما
  • نارگیل
  • آناناس

نحوه تاثیر کالری میوه خشک بر چاقی افراد

برخی از میوه‌های تازه، سطح کالری و قند بالاتری نسبت به بقیه میوه‌ها دارند. انبه، زردآلو و انگور، از جمله این میوه‌ها هستند. بنابراین، می‌توان آن‌ها را به عنوان میوه‌های چاق‌کننده، شناخت. مسلما قند و کالری میوه خشک آن‌ها، نیز بالا است، و می‌تواند خاصیت چاق کنندگی داشته باشد. میوه‌های خشک چاق‌کننده، در دو حالت عمل می‌کنند؛ یا خود میوه خشک، قند و کالری بالایی دارد و چاق‌کننده است. یا مصرف بیش از حد آن، باعث چاق شدن افراد می‌شود.

مواردی مانند آناناس، کشمش، انبه و خرما، از جمله مواردی هستند که اگر به مقدار زیاد در میان وعده‌ها مصرف شوند، قند و کالری بالایی را به بدن وارد می‌کنند. در نتیجه، برای چاق شدن افراد لاغر، گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

مطالعه مقاله پیشنهادی: معرفی 5 روش نگهداری میوه خشک در منزل

میوه‌‌های کم کالری خشک کدامند؟

مقدار کالری میوه خشک، برای افرادی که از رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنند، مهم است. هر چند، این میوه‌ها می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای تنقلات مضر از جمله چیپس باشند، اما مصرف آن‌ها، باید به اندازه باشد. حتی اگر کالری یک نوع خاص از میوه خشک زیاد است (مثل موز)، بهتر است آن را مصرف نکنند. از میوه‌های کم کالری مفید برای این افراد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

کالری میوه خشک
پرتقال یکی از میوه خشک های خوشمزه و در عین حال کم کالری می باشد.
  • تمشک
  • توت سیاه
  • زغال اخته
  • آلبالو
  • میوه اژدها یا دراگون
  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • هلو
  • توت فرنگی

برای توضیح بیشتر، در ادامه به چند مورد از میوه‌های خشک کم کالری اشاره می‌کنیم.

برگه زردآلو (زردآلوی خشک)

برگ زردآلو یکی از گزینه‌هایی است، که مصرف آن به افراد دارای اضافه وزن توصیه می‌شود. البته کالری زردآلو خشک، بالا است؛ اما مصرف برگ آن به تعداد محدود، باعث می‌شود فرد تا چند ساعت، احساس سیری داشته باشد. این مزیت، برای افرادی که از رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنند، مفید خواهد بود.

این که کالری میوه خشک باید کم باشد، مهم است؛ اما گاهی خواص یک نوع میوه خشک چنان زیاد است، که عملا یک غذای کامل به حساب می‌آید. زردآلوی خشک، نیاز بدن به منیزیوم را برطرف می‌کند. وجود این عنصر در بدن، برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم، اهمیت زیادی دارد.

آلوی خشک

پیش از این، آلوی خشک را به عنوان یک میوه خشک چاق‌کننده، معرفی کردیم؛ زیرا سطح کالری و قند آن، نسبتا بالا است. اما خواص آلوی خشک، تنها به قند و کالری آن محدود نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در آلوی خشک، فیبر ژلاتینی آن است.

هنگامی که افراد در رژیم لاغری خود، از آلوی خشک استفاده می‌کنند، حرکات روده‌های آن‌ها بهبود می‌یابند. این مساله، تاثیر بسیاری بر کاهش یبوست و خروج مواد زائد و سمی از بدن دارد. بخش مهمی از فرایند کاهش وزن، در افرادی که به دنبال لاغری هستند، نیز به همین مساله مرتبط است.

توت خشک

حتما می‌دانید که مقدار قند توت خشک، بسیار کم است؛ از این رو معمولا به افراد مبتلا به دیابت، توصیه می‌شود که از توت خشک به جای قند و شکلات، استفاده کنند. همچنین، ورزشکاران قبل از تمرینات ورزشی خود، می‌توانند از توت خشک استفاده کنند.

در حالت کلی، کالری میوه خشک توت، بسیار پایین و مقدار فیبر آن زیاد است. همچنین، آنتی اکسیدان‌های موجود در توت خشک، آن را به یک ماده مفید برای افزایش سطح سلامت (و کاهش وزن)، تبدیل کرده است.

کدام میوه خشک چاق کننده است؟

در بین میوه‌های خشک شده، مواردی وجود دارند که می‌توانند به چاق شدن افراد کمک کنند! لیست میوه خشک چاق کننده به قرار زیر است:
 خرمای خشک شده با کالری ۶۶.۵
 آلوی خشک با کالری ۶۷
 زردآلوی خشک شده با کالری ۶۷
 انجیر خشک با کالری ۷۰
 کشمش یا همان انگور خشک شده با کالری ۸۵
 مویز با کالری ۷۹
در حالت کلی، میوه‌های خشک شده، به دلیل از دست دادن رطوبت خود، حجم زیادی از مواد مغذی و کالری را به صورت متراکم به بدن می‌رسانند؛ از این رو، مصرف بیش از حد آن‌ها، می‌تواند باعث چاقی گردد! با این حال، خوردن این میوه‌ها، تاثیر بیشتری بر افزایش وزن خواهد داشت.

خرید میوه خشک از فروشگاه اصل تبریز

علاوه بر کالری میوه خشک، باید به کیفیت آن نیز دقت کنید. استفاده از میوه‌های باکیفیت برای تولید میوه‌های خشک، اهمیت زیادی دارد. چنانچه قصد خرید میوه خشک تازه و باکیفیت را دارید، می‌توانید از فروشگاه ما دیدن کنید. اصل تبریز همه تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین میوه خشک را به شما عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *