آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

با اینکه خشک کردن میوه‌ها، می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش دهد، اما برای حفظ کیفیت آن‌ها لازم است، اطلاعات کافی درباره روش نگهداری میوه خشک در منزل داشته باشیم؛ زیرا عدم نگهداری صحیح از این تنقلات محبوب، باعث کاهش کیفیت آن می‌شود.
نگهداری میوه خشک

بهترین شرایط نگهداری میوه خشک، ریختن آن در ظرف در بسته و قرار دادن ظرف در داخل یخچال یا فریزر است. مدت زمان نگهداری از انواع میوه خشک در فریزر، بیشتر از زمان نگهداری از آن‌ها در داخل کابینت یا در یخچال است. بنابراین مطابق با میزان مصرف خود و یا حجم میوه خشک خریداری شده، می‌توانید آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. در ادامه این مطلب، توضیحاتی درباره شرایط نگهداری بعد از خرید میوه خشک، ارائه خواهیم داد.

نگهداری میوه خشک در خانه

برای سالم نگه داشتن میوه خشک در خانه، باید شرایط بسته‌بندی و بهترین دما برای نگهداری از آن را بدانید. برای مثال، میوه‌ای را که به تازگی خشک شده است، نباید بلافاصله در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای در بسته بریزید؛ زیرا این کار، باعث تعریق محصول در داخل ظرف شده و ممکن است میوه فاسد شود. در عین حال، قرار دادن میوه خشک در معرض هوای آزاد، آن هم به مدت طولانی، کیفیت آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ در ادامه، شرایط نگهداری میوه خشک در خانه را توضیح می‌دهیم.

ریختن میوه خشک در ظرف یا کیسه وکیوم

اگر بتوانید میوه خشک را از رطوبت و هوا زدگی دور نگه دارید، می‌توانید کیفیت آن را حفظ کنید. برای این کار بهتر است، از یک ظرف یا کیسه وکیوم استفاده کنید، تا میزان تماس محصول با هوا و رطوبت به حداقل برسد.

استفاده از ظروف کاملا خشک

هر ظرفی که بتواند میوه خشک شما را از رطوبت دور نگه دارد، برای نگهداری آن مناسب است؛ اگر در خانه ظروف در‌دار شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی دارید، می‌توانید از آن‌ها برای نگه داشتن میوه خشک در منزل استفاده کنید.

مقاله ی پیشنهادی: خواص سیب خشک

نگهداری میوه خشک
برای محافظت میوه های خشک شده در برابر رطوبت از ظروف شیشه ای درب دار استفاده نمایید.

نگهداری میوه خشک در ظروف شیشه ای

ظروف شیشه‌ای این قابلیت را دارند، که میوه خشک شما را از رطوبت و هوای آزاد در امان نگه دارند؛ اما برای اینکه بتوانید کیفیت محصول را به خوبی حفظ کنید، بهتر است ظرف شیشه‌ای حاوی میوه‌های خشک شده را در جای تاریک قرار دهید، تا از نفوذ نور به داخل ظرف جلوگیری به عمل آید.

میوه خشک را به دور از هوای آزاد و رطوبت و نور نگهداری نمایید.

انتخاب محیط خشک و خنک

هر چه محیط نگهداری میوه‌های خشک شده، تاریک‌تر و خشک‌تر باشد، طول عمر این محصول خوشمزه، طولانی‌تر خواهد بود. برای مثال، فضای داخل کابینت، محیط مناسبی برای نگهداری ظرف حاوی انواع میوه‌های خشک شده است. دقت کنید که قرار گرفتن ظرف محتوی میوه خشک در معرض نور خورشید، باعث کاهش کیفیت و بدمزه شدن محصول خواهد شد.

انتخاب محیط خنک

هر چه دمای محیط نگهداری انواع تنقلات، از جمله میوه خشک، خنک‌تر باشد، علاوه بر سالم ماندن محصول، کیفیت و خواص آن نیز حفظ می‌گردد. معمولا برای نگهداری بهتر از میوه خشک می‌توانید محیط با دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد را انتخاب کنید؛ با این شرط که میزان رطوبت نسبی محیط بسیار کم باشد! البته می‌توانید از کیسه پلاستیکی یا ظرف مناسب استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: خواص میوه خشک برای کودکان

بهترین دما برای نگهداری میوه خشک

بسیاری از افراد بر این باورند، که میوه خشک باید در داخل یخچال یا فریزر نگهداری شود، تا طول عمر بیشتری داشته باشد و کیفیت آن حفظ گردد. اما لازم است بدانید که میوه خشک شده، رطوبت خود را به طور کامل از دست داده و به خودی خود، طول عمر بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. برای همین، معمولا بهترین دما برای سالم نگه داشتن میوه خشک دمای اتاق است؛ با این شرط که محصول را در داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و به دور از رطوبت و نور نگهدارید.

نگهداری میوه خشک
بهترین دما برای نگهداری از میوه خشک دمای اتاق است.

در واقع، اصل اساسی برای حفظ کیفیت میوه خشک، نگهداری آن در محیط خشک و تاریک است. با این شرایط، حدود ۶ تا ۱۲ ماه می‌توان میوه‌های خشک با کیفیت را مصرف نمود. اما برای افرادی که قصد دارند شرایط نگهداری میوه خشک را برای مدت طولانی‌تری فراهم آورند، قطعا محیط یخچال و فریزر مناسب‌تر خواهد بود.

مدت زمان نگهداری میوه خشک در فریزر

اگر بتوانید ظرف حاوی میوه خشک مخلوط یا ساده را در داخل فریزر جاسازی کنید، مدت زمان نگهداری آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود. البته برای افزایش طول عمر میوه خشک شده، به هیچ عنوان نباید هوا و رطوبت به داخل ظرف نفوذ کند. از این رو، معمولا کیسه‌های نایلونی و ظروف درب‌دار با هر جنسی، بهترین شرایط نگهداری میوه خشک در فریزر را فراهم می‌کنند.

اگر با این شرایط، میوه را در داخل فریزر نگهداری کنید، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه می‌توانید این محصول رو با کیفیت قابل قبولی نگهداری و مصرف نمایید. لازم به ذکر است که این میوه‌ها، باید در دمای اتاق قرار گیرند و به آرامی به دمای اتاق برسند، تا کیفیت آن‌ها هنگام خوردن حفظ شود.

نتیجه‌گیری

صرف نظر از این که میوه خشک مخلوط یا تک میوه‌ای داشته باشید، بهترین شرایط برای نگهداری آن، محیطی خنک، تاریک و به دور از رطوبت است. نگهداری میوه خشک در داخل ظرف سر پوشیده و گذاشتن آن در یخچال یا فریزر، می‌تواند به افزایش طول عمر و حفظ کیفیت آن کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *