آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

میوه‌های خشک شده، از خوشمزه‌ترین تنقلاتی هستند، که در مناسبت‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما هنگام خرید میوه خشک، معمولا میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال خشک شده، طرفداران بیشتری دارند. زیرا خواص سیب خشک بر هیچ کس پوشیده نیست و طعم خوشمزه آن نیز نزد همگان محبوب است.
خواص سیب خشک

خوردن سیب خشک، چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، بسیار مفید است؛ به طور خاص در افرادی که قصد کنترل یا کاهش وزن خود را دارند، مصرف اسلایس‌های خشک شده میوه سیب، می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین، فواید سیب خشک برای بانوان باردار به اندازه‌ای است، که هم انرژی بدن آن‌ها تامین می‌گردد، و هم مواد معدنی مورد نیاز مادر و جنین، به بدن آن‌ها می‌رسد.

سیب خشک را می‌توان تنها یا به صورت دمنوش مصرف کرد؛ در هر صورت، مصرف این خوراکی محبوب، به شادابی بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

خواص سیب خشک برای لاغری

سیب میوه‌ای است که در اکثر موارد، برای فرموله کردن رژیم‌های غذایی لاغری به کار می‌رود. در این میوه خوشمزه، مقدار فراوانی فیبر و پکتین وجود دارد، که پس از خشک شدن سیب نیز در اسلایس‌های آن یافت می‌شوند! بنابراین در مورد خواص سیب خشک برای لاغری، می‌توان به اثربخشی آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد؛ زیرا دریافت فیبر، احساس سیری در فرد را افزایش داده و تمایل به خوردن غذا در وی کمتر می‌گردد.

در یک تعریف کلی، می‌توان سیب خشک را یک مکمل غذایی، برای کمک به سوزاندن چربی اضافی بدن دانست، که با تامین ریز مغذی‌ها و ویتامین‌های مهم، نیاز بدن را تامین می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، ۱۲ تا ۲۰ گرم سیب خشک در طول روز (به مدت 6 ماه)، باعث می‌شود تا حدود ۲۵ درصد کلسترول بدن از بین رفته، و فرد حدود ۲ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد!

خواص سیب خشک
سیب خشک سرشار از مقدار فراوانی فیبر و پکتین مناسب استفاده در رژیم غذایی

خواص سیب خشکی برای کودکان

سیب خشک، یکی از مفیدترین تنقلات و میان وعده‌ها برای کودکان به حساب می‌آید. لازم است بدانید که مصرف سیب به صورت خشک شده، باعث می‌شود تا خواص آن به طور کامل به بدن برسد. یکی از خواص میوه خشک برای کودکان (از جمله سیب)، دفع سموم بدن و تصفیه خون و لنف است.

برای کودکانی که هنوز به مسواک زدن عادت ندارند، و یا نمی‌توانند به تنهایی مسواک بزنند، خوردن سیب برای تمیز کردن دندان‌ها مفید است؛ زیرا باکتری‌ها را از بین برده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

نکته دیگر درباره خواص سیب خشک برای کودکان، این است که این میوه آلرژی ایجاد نمی‌کند؛ ضمن اینکه مصرف آن همراه با زردآلوی خشک، کشمش و موز خشک، می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

خواص سیب خشک
دفع سموم بدن و تصفیه خون و لنف و تمیز کردن دندان ها یکی از خواص میوه خشک برای کودکان است.

خواص سیب خشک دارچینی

سیب فیبر دارد و دارچین، چربی سوز است؛ بنابراین ترکیب سیب و دارچین، برای لاغری مفید خواهد بود. از طرفی، دارچین یکی از ادویه‌ها با طبع گرم است، که خوردن آن همراه با سیب، مانند یک مصلح عمل می‌کند؛ در واقع، با خوردن سیب خشک دارچینی، احساس نفخ کمتری خواهید داشت. از این رو، شما می‌توانید سیب دارچینی را به صورت میان وعده، در رژیم غذایی خود قرار دهید، تا بتوانید از فواید سیب خشک و دارچین برای لاغری، به صورت همزمان بهره‌مند شوید!

خواص سیب خشک
سیب خشک دارچینی سرشار از فیبر است و خاصیت چربی سوزی دارد.

خواص سیب خشک برای چاقی صورت

هنگامی که از یک رژیم غذایی متعادل، برای کاهش وزن استفاده کنید، تاثیر کمتری بر ظاهر شما خواهد گذاشت! خواص سیب خشک برای لاغری زیاد است؛ با این حال، این میوه محبوب، علاوه بر فیبر فراوان، سرشار از ریز مغذی‌ها و مواد معدنی است. به این ترتیب، نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها را تامین می‌کند. ضمن اینکه فواید سیب خشک برای لاغری، عمدتا بر کاهش کلسترول بد خون و افزایش سوخت و ساز چربی‌های اضافی بدن متمرکز است. این یعنی، با مصرف آن برای لاغری، شادابی پوست و چاقی صورت تا حد امکان حفظ می‌شود.

خواص سیب خشک
سیب خشک بدلیل دارا بودن فیبر فراوان و انواع ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها در رژیم غذایی کاربرد دارد.

خواص سیب خشک در بارداری

سیب خشک مقدار فراوانی آهن دارد، که می‌تواند نیاز بدن بانوان در دوران بارداری را تامین کند. با توجه به اینکه اسلایس‌های خشک سیب، هیچ گونه آلرژی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین حتی بانوان بارداری که معده حساسی دارند نیز، می‌توانند از خواص سیب خشک بهره‌مند شوند.

خوردن سیب خشک، به تامین آهن بدن در بارداری، کمک می‌کند!

ناگفته نماند که پکتین موجود در سیب سموم را از بدن مادران باردار دفع کرده، و به حفظ سلامت جنین و مادر کمک می‌کند.

برای آنکه بتوانید از فواید سیب خشک شده استفاده کنید، می‌توانید آن را همراه با میوه‌های دیگر از جمله پرتقال خشک مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین خواص پرتقال خشک، وجود مقدار فراوانی ویتامین C در اسلایس‌های آن است، که خوردن همزمان آن با سیب خشک به جذب آهن کمک می‌کند.

خواص سیب خشک برای جنین

تحقیقات علمی نشان می‌دهند، که مصرف سیب خشک شده در دوران بارداری، به سلامت کودکان در آینده کمک می‌کند! به این معنا که اگر مادر در دوران بارداری خود، به طور مرتب سیب تازه یا خشک شده مصرف کند، احتمال ابتلای کودک او به آلرژی و آسم در آینده، تقریبا صفر خواهد بود. زیرا برش‌های خشک شده سیب و همچنین پوست آن، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سیستم ایمنی بدن جنین را تقویت می‌کند.

خواص دمنوش سیب خشک

خوردن چای سیب خشک، به شما کمک می‌کند تا از همه خواص سیب خشک، به طور کامل بهره ببرید. برای تهیه دمنوش سیب خشک، لازم است مقداری از برش‌های خرد شده آن یا پودر چای سیب را در داخل قوری ریخته و ظرف را با آب جوش پر کنید. اجازه دهید تا دمنوش کمی بماند و اصطلاحا دم بکشد.

مقاله پیشنهادی: خواص پرتقال خشک

این ترکیب، یک چای خوشمزه و خوش عطر به شما می‌دهد، که می‌توانید با نوشیدن آن، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سیب خشک را دریافت کنید. افرادی که خوردن سیب خشک برایشان دشوار است، می‌توانند از خواص دمنوش سیب خشک بهره ببرند.

دمنوش سیب خشک شده را می‌توانید به عنوان یک میان وعده رژیمی مصرف کرده و یا در تهیه انواع شیرینی‌های سالم به کار ببرید.

عوارض سیب خشک

با اینکه مصرف میوه خشک، از جمله برش‌های خشک شده سیب، می‌تواند خواص منحصر به فردی برای همه افراد داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن، عوارضی را در پی دارد؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اگر دستگاه گوارش شما به درستی کار نمی‌کند، و مشکل هضم دارید، نباید سیب خشک بخورید؛ زیرا سیب خشک مقدار فراوانی فیبر دارد، که باعث گرفتگی عضلات، یبوست و اسهال می‌شود.
  • سیب خشک می‌تواند باعث افزایش وزن گردد! در واقع، همه میوه‌های خشک، اگر به اندازه کافی مصرف شوند، می‌توانند به مدیریت وزن کمک کنند؛ در حالی که مصرف بیش از حد آن‌ها، کالری دریافتی افراد در طول روز را افزایش داده و منجر به چاقی می‌گردد.
  • سیب‌های خشک شده، مقدار زیادی قند دارند، که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. بنابراین پس از خوردن انواع میوه خشک، حتما مسواک بزنید.
  • برش‌های سیب، مقدار زیادی اسید دارند، که باعث تحریک مخاط معده می‌شوند. برای بیمارانی که به زخم معده مبتلا هستند، مصرف این ماده غذایی باید به مقدار محدود باشد.
  • بیماران مبتلا به دیابت و پانکراتیت، حتما باید درباره مصرف سیب خشک، با پزشک متخصص مشورت نمایند.

مصرف بیش از حد سیب خشک، باعث یبوست یا اسهال می‌شود!

ارزش غذایی سیب خشک

برای بررسی فواید سیب خشک، باید ارزش غذایی آن را بدانیم. اگر مقدار ۸۶ گرم سیب خشک را در طول روز مصرف کنید (!)، مقدار مواد مغذی دریافتی یا خواص سیب خشک برای شما به قرار زیر خواهد بود:

  • 56.67 گرم کربوهیدرات
  • کل فیبر غذایی آن 7.5 گرم
  • مقدار مس برابر با 0.164 میلی گرم
  • آهن 1.2 میلی گرم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین) به اندازه 0.137 میلی گرم
  • پتاسیم 387 میلی گرم
  • ویتامینB6  (پیریدوکسین) به مقدار 0.107 میلی گرم
  • سدیم 75 میلی گرم
  • ویتامین B3 (نیاسین) برابر با 0.797 میلی گرم
  • فسفر 33 میلی گرم

تفاوت خواص سیب خشک و سیب معمولی

بخش عمده‌ای از سیب تازه را رطوبت آن تشکیل می‌دهد، که باعث می‌شود ویتامین C موجود در سیب تازه، نسبت به سیب خشک بیشتر باشد؛ زیرا ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است. به همین دلیل، مصرف سیب تازه تاثیر بیشتری بر تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست دارد. با این حال، یکی از مهم‌ترین خواص سیب خشک، وجود فیبر در آن است، که نسبت به سیب تازه بیشتر خواهد بود.

از طرفی، مقدار ویتامین A ویتامین‌های گروه B، آهن، پتاسیم و مس بیشتری در سیب خشک وجود دارند، که به تقویت سیستم اعصاب، بینایی، گردش خون و تامین انرژی بدن کمک می‌کنند. دقت کنید که ریزمغذی‌ها و فواید سیب خشک در مقایسه با مقدار مساوی از سیب تازه، بیشتر خواهد بود.

جمع بندی

خوردن سیب خشک برای افراد در سنین مختلف، بسیار مفید است؛ زیرا انواع مواد معدنی و ریز مغذی‌ها در این ماده غذایی، به وفور یافت می‌شوند. برای بهره‌مندی از خواص سیب خشک، می‌توان آن را به شکل اسلایس‌های خشک شده و یا دمنوش سیب خشک مصرف نمود.

فیبر فراوان، انواع ویتامین گروه B، مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، منگنز و آهن، از مهم‌ترین فواید سیب خشک به حساب می‌آیند. برش‌های خشک شده سیب، بهترین میان وعده برای مدیریت وزن هستند؛ البته با این شرط که به مقدار کم مصرف شوند!

منابع

https://food.htgetrid.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *