آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

برای حفظ کیفیت و تازگی مغزها، لازم است بعد از خرید آجیل، آن را در ظرف درب دار بریزید و ظرف نگهداری آجیل حتما باید در جای خشک و خنک (یخچال یا فریزر) قرار گیرد. در ادامه ی مقاله شمارا با روش های نگهداری آجیل در منزل، آشنا می کنیم؛ پس با ما همراه باشید.
روش‌های نگهداری آجیل در منزل

همه ما ایرانیان، علاقه خاصی به آجیل و مغزیجات داریم. به همین دلیل، معمولا این خوراکی‌های خوشمزه را در حجم زیادی خریداری می‌کنیم تا بتوانیم به عنوان میان وعده، مصرف نماییم. حال سوال این است، که بعد از خرید آجیل، از چه طریقی می‌توان کیفیت و تازگی آن را حفظ نمود. در واقع، باید دید که بهترین روش نگهداری آجیل چیست؟

بهترین راه برای حفظ و نگهداری از آجیل، قرار دادن آن در یک ظرف در بسته است. ضمن این که اگر ظرف محتوای آجیل را در فریزر نگهداری کنید، کیفیت آن حداقل به مدت چند ماه، حفظ خواهد شد.

شرایط عمومی برای نگهداری آجیل در منزل چیست؟

نگهداری آجیل در منزل، شرایط خاصی را می‌طلبد تا بتوان کیفیت، عطر و طعم مطبوع آن را حفظ نمود. آجیل‌ها چه با پوست باشند و چه بدون پوست، متخلخل هستند؛ یعنی به راحتی تحت تاثیر عناصر و آلودگی‌های بیرونی قرار می‌گیرند. آلودگی‌ها می‌توانند شامل انواع عطر، هوای آلوده یا گرد و غبار باشند.

در حالت کلی، مغزها باید همواره خشک بمانند و دور از رطوبت و نور باشند؛ در غیر این صورت، احتمال کپک زدن آن‌ها یا حمله حشرات وجود دارد. از طرفی، هر چه حجم مغزیجات خریداری شده بیشتر باشد، رعایت اصول نگهداری آجیل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. در ادامه، جزییات مراقبت از آجیل در منزل را توضیح می‌دهیم.

از یک ظرف درب دار استفاده کنید

ظرفی که برای نگهداری آجیل استفاده می‌شود، باید در بسته باشد. ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا سرامیکی درب دار و محکم، بهترین ظرف برای نگهداری کردن از آجیل هستند؛ زیرا از نفوذ هوا، حرارت و رطوبت، جلوگیری می‌کنند. البته می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی نیز برای ذخیره‌سازی آجیل در فریزر استفاده نمایید. نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که مغزیجات، نباید در معرض هوا و رطوبت قرار گیرند. همچنین، کیسه‌ها و ظرف‌های یکبار مصرفی که زیست تخریب پذیرند، برای نگهداری از آجیل مناسب نخواهند بود.

روش های نگهداری آجیل در منزل
یکی از بهترین روش ها برای نگهداری آجیل ،قرار دادن در ظرف در بسته می باشد.

آجیل را در ظرف مات و غیرشفاف نگه دارید

در انتخاب ظرف مناسب نگهداری آجیل، علاوه بر عدم نفوذ هوا به داخل ظرف، باید به رنگ و تیرگی آن نیز دقت کنید. یعنی اگر ظرف مات باشد و نور از آن عبور نکند، گزینه بهتری خواهد بود. چون در این صورت، آجیل، مخصوصا مغزهای روغنی، از تابش نور در امان می‌مانند.

البته اگر به ظرف مات دسترسی ندارید، می‌توانید از ظرف شفاف و روشن استفاده کنید؛ اما لازم است آن را در یک کابینت یا یخچال نگهداری نمایید. در نظر داشته باشید که هر چه محیط نگهداری از آجیل خشک‌تر و خنک‌تر باشد، کیفیت آن حفظ شده و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

مغزها را دور از مواد غذایی دیگر قرار دهید

یکی از نکاتی که باید در نگهداری آجیل در منزل به آن توجه نمود، دور نگه داشتن آن از سایر مواد غذایی بودار است؛ زیرا مواد غذایی مانند پیاز، می‌توانند عطر آجیل را تغییر دهند. همچنین، آجیل باید از سایر موادی که ممکن است عطر یا بخار داشته باشند، مانند شمع، در امان بماند.

آجیل را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

اگر قصد دارید در یک بازه زمانی طولانی، از آجیل استفاده کنید، باید بهترین محل را برای نگهداری آن انتخاب نمایید. اکثر آجیل‌ها به صورت بدون پوست هستند، و بنابراین از نظر نگهداری، حساسیت بیشتری می‌طلبند. نکته دیگر اینکه مغزهایی که چربی دارند، باید حتما در محیط خنک نگهداری شوند؛ در غیر این صورت، باعث فساد زودهنگام و تغییر طعم و بوی آن‌ها خواهد شد. به این ترتیب، ظرف نگهداری از آجیل را باید در جایی قرار دهید که از نور و گرما در امان بماند.

مغزیجات را در یخچال و فریزر ذخیره کنید

بهترین محل برای نگهداری از آجیل مخلوط، یخچال و فریزر هستند. به طور خاص، اگر آجیل شما در داخل فریزر به حالت یخ زده درآید، طول عمر آن طولانی‌تر بوده و در نتیجه طعم، بو و کیفیت آن حفظ می‌شود. البته برای نگهداری از آجیل در یخچال و فریزر نیز، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از ظرف بدون نفوذ رطوبت و هوا
  • دور از سایر غذاها و اقلام معطر
  • استفاده از کیسه فریزر در صورت نیاز

مغزیجات و آجیل خام بخرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است، که برخلاف تصور عموم مردم، آجیل بو داده، مدت زمان کمتری تازه می‌ماند! زیرا این نوع آجیل، به راحتی تحت تاثیر حشرات، رطوبت و باکتری‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین احتمال کپک زدن و ظهور قارچ بر روی مغزیجات بو داده بیشتر است. از طرفی، ماده ترش و رنگی که روی آجیل وجود دارد، حساسیت مغزها به فاسد شدن را افزایش می‌دهد.

به این ترتیب، بهترین کار خرید آجیل خام است؛ نگهداری آجیل خام در فریزر، آن را تا 2 سال، قابل مصرف نگه می‌دارد. اگر به خوردن آجیل بو داده علاقه دارید، می‌توانید قبل از خوردن آجیل خام، آن را کمی تفت دهید. قب از تفت دادن پسته پیشنهاد می شود حتما مقاله طرز بو دادن پسته را بخوانید.

بنر خرید آجیل
برای خرید آجیل از فروشگاه اصل تبریز روی بنر بالا کلیک کنید.

مغزها را با پوست بخرید

اگر پسته، فندق، بادام درختی و بادام زمینی را همراه با پوست بخرید، مدت زمان دوام آن افزایش می‌یابد؛ زیرا وجود پوست، مانع از نفوذ حشرات، رطوبت و باکتری‌ها خواهد شد. البته، حتی خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند نیز برای نگهداری طولانی مدت، توصیه نمی‌شود.

حتی در صورت وجود پوست، بهتر است نگهداری آجیل در ظرف در بسته و داخل فریزر را جدی بگیرید. چون آجیل‌های با پوست نیز در دمای یخچال و فریزر، تازگی و دوام بیشتری خواهند داشت. همچنین، اگر لزومی برای خرید آجیل‌های حاوی تخمه نمی‌بینید، بهتر است از ترکیب تخمه با آجیل پرهیز کنید؛ زیرا آجیل‌هایی مانند انواع تخمه، در مجاورت هوا و حشرات، زودتر از سایر مغزها، کیفیت خود را از دست می‌دهند.

نگهداری آجیل در منزل
برای تازه ماندن آجیل در مدت زمان طولانی سعی کنیدآجیل را با پوست تهیه کنید.

مدت زمان نگهداری آجیل در منزل چقدر است؟

غیر از ظرف و محل نگهداری آجیل، مدت زمانی که می‌توان آن را نگهداری کرد نیز مهم است. با فرض اینکه یک ظرف مناسب و یک محل خشک و خنک را برای آجیل خود انتخاب کنید، مدت زمان نگهداری از آجیل‌های پوست دار در دمای اتاق، حدود سه ماه است. اما اگر ظرف محتوی آجیل را در یخچال نگهداری کنید، تا حدود ۶ ماه طعم و کیفیت آجیل به بهترین شکل حفظ می‌شود. کسانی که قصد دارند مغزیجات را تا یک سال نیز مصرف کنند، می‌توانند آن را در فریزر نگه داشته و به حالت منجمد درآورند.

برای هر یک از شرایط یاد شده، محدودیت وجود دارد؛ در واقع، اگر با شرایط ذکر شده، مدت زمان بیشتری از آجیل نگهداری کنید، کیفیت و تازگی آن از بین می‌رود. در صورتی که شرایط نگهداری آجیل مساعد نباشد و یا مدت زمان آن طولانی گردد، طعم و عطر مغزیجات تغییر کرده و حالت ماندگی به خود می‌گیرند.

نوع آجیل دمای اتاق یخچال فریزر
بادام 9 تا 12 ماه 1 سال 2 سال
بادام هندی 6 تا 9 ماه 1 سال 2 سال
فندق 4 تا 6 ماه 1 سال 1 سال
بادام زمینی 6 تا 9 ماه 1 سال 2 سال
پسته 3 ماه 1 سال 3 سال
گردو 6 ماه 1 سال 2 سال

خوردن مغزها و مخصوصا دانه‌های روغنی مانده و کهنه، خطر خاصی برای مصرف کننده ندارد؛ اما در هر حال، مصرف آجیل مانده می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود. به این ترتیب، بهتر است مغزیجات را تا زمانی که تازه هستند، مصرف کنید؛ اگر ناچار به نگهداری آن شدید، حتما آن را در ظرف درب‌دار و در شرایط مساعد نگه دارید.

هنگام مصرف مجدد، اگر آجیل‌هایی که در فریزر و یخچال نگه داشته‌اید، کمی خشک شده باشند، می‌توانید آن را حدود ۱۰ دقیقه تفت دهید. در این صورت، طعم آن به حالت اولیه باز می‌گردد، و خوردن آن نیز راحت‌تر می‌شود.

چند نکته مهم برای نگهداری آجیل

انواع بادام شامل بادام درختی و بادام هندی، مدت زمان طولانی‌تری را سالم می‌مانند. در صورتی که دو نوع مغز را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، تا مدت‌ها می‌توانید آجیل با کیفیت مصرف کنید.

بادام زمینی، گردو و آجیل مخلوط، محبوبیت بیشتری دارند و تقاضا برای آن‌ها نیز از سایر مغزیجات بیشتر است. با این حال، این نوع مغزها، سریع‌تر از سایر آجیل‌ها فاسد می‌شوند. با توجه به اینکه مغزهای یاد شده، پایه هر آجیلی هستند، بنابراین، حفظ و نگهداری آجیل حاوی آن‌ها، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

کلام آخر

نگهداری آجیل شرایط خاصی را می‌طلبد تا کیفیت و تازگی آن حفظ شود. اصلی‌ترین مساله این است، که شما باید از یک ظرف درب‌دار و بدون راه نفوذ هوا استفاده کنید. همچنین، بهترین مکان برای نگهداری از آجیل، جاهای خشک و خنک هستند. هر یک از مغزیجات، شرایط نگهداری خاصی دارند؛ برای مثال، پسته در دمای اتاق، حدود ۳ ماه کیفیت خود را حفظ می‌کند. در حالی که، بادام به مدت ۶ تا ۹ ماه می‌تواند در دمای اتاق دوام بیاورد. با این وجود، نگهداری از آجیل در فریزر، بهترین راهکار برای حفظ کیفیت مغزها و تازگی آن‌ها خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *