آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

خواص پسته برای کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است. طعم پسته برای بسیاری از کودکان دوست داشتنی و محبوب است. بنابراین، می‌توان از علاقه آن‌ها به پسته استفاده کرده و با خرید پسته این آجیل خوشمزه را در برنامه غذایی آن‌ها جای داد. در ادامه، به بررسی خواص پسته برای رشد و تقویت کودکان می‌پردازیم.
خواص پسته برای کودکان

بخش مهمی از خواص پسته را اسیدهای چرب، پروتئین و کلسیم تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، مصرف آن بر استحکام استخوان و دندان کودکان در حال رشد، تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر این، مغز پسته حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بنابراین، مصرف این نوع آجیل برای کودکانی که به سرفه و اسهال مبتلا هستند، یک درمان خانگی مناسب به حساب می‌آید.

خواص پسته برای هوش کودکان

یکی از مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان، افزایش هوش آن‌ها است؛ زیرا در این نوع آجیل، سطح بالایی از ویتامین B6 وجود دارد. در نتیجه، عملکرد سیستم عصبی به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. ضمن اینکه، تکانه‌های عصبی با کیفیت بالاتری منتقل می‌شوند. این گونه تاثیرات ناشی از خوردن پسته در کودکان، نشان دهنده بهبود عملکرد مغز خواهد بود. بنابراین، انتظار می‌رود که مصرف پسته، بتواند هوش کودکان را به طور قابل توجهی، تقویت کند.

خواص پسته برای سیستم ایمنی کودکان

تقویت سیستم ایمنی به ویتامین C و B6 نیاز دارد. پسته را می‌توان یک منبع غنی از این دو ویتامین دانست. به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان، تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. نکته دیگر اینکه، مصرف این نوع آجیل کمک می‌کند تا تعداد گلبول‌های سفید خون و تولید آن‌ها متعادل گردد. این یعنی سیستم ایمنی بدن کودکان، به طور قابل قبولی بهبود پیدا خواهد کرد.

خواص پسته برای رشد استخوان و دندان کودکان

پسته را می‌توان یک منبع غنی از کلسیم برای کودکان دانست. مصرف آن در سنین رشد به تقویت دندان‌ها و استخوان‌های کودکان کمک می‌کند. نکته دیگر اینکه وجود ویتامین C در این ماده غذایی، برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند اثر ویژه‌ای بر بهبود عملکرد عضلات، استخوان‌ها و اعصاب در کودکان، داشته باشد.

خواص پسته برای کودکان
پسته برای رشد استخوان و دندان کودکان بسیارموثر است. مصرف آن در سنین رشد به تقویت دندان‌ها و استخوان‌های کودکان کمک می‌کند.

خواص پسته برای کودکان کم اشتها

کودکان کم اشتها، حجم ناکافی از غذا را مصرف می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است در تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و انرژی خود، دچار مشکل گردند. از این رو، بهتر است یک منبع جایگزین، برای تامین مواد مورد نیاز بدن آن‌ها، انتخاب شود.

پسته سرشار از انرژی، ویتامین، پروتئین و الکترولیت است. در نتیجه، مصرف آن در رژیم غذایی کودکان، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی، عضلات و اعصاب آن‌ها را بهبود بخشد. در ادامه، به خواص پسته برای کودکان کم اشتها اشاره می‌کنیم.

انرژی بخشی پسته برای کودکان

پسته یکی از بهترین منابع انرژی برای کودکان است. زیرا در هر ۱۰۰ گرم از این مغز خوشمزه، ۵۶۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد. بنابراین، اگر پسته را همراه با صبحانه به کودک خود بدهید، انرژی مورد نیاز او را تامین خواهد کرد.

کم بودن مقدار قند پسته

نکته جالبی که درباره پسته وجود دارد، پایین بودن درصد قند این مغز است. حجم بالایی از پروتئین و انرژی در این ماده خوشمزه وجود دارد؛ اما مقدار کربوهیدرات آن بسیار کم است. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این مغز دوست داشتنی، ۷ گرم قند و در مجموع ۲۷ گرم کربوهیدرات وجود دارد. به این ترتیب، همه کودکان با هر شرایط سلامت، می‌توانند از خواص این آجیل محبوب بهره ببرند.

تامین الکترولیت‌های مهم بدن کودکان

حجم بالایی از پتاسیم در بافت پسته وجود دارد. این نوع الکترولیت، نسبت به سدیم ارزش غذایی بیشتری دارد. زیرا تجمع سدیم در بدن، می‌تواند منجر به فشار خون بالا گردد. اما بدن، همواره به حجم بالایی از پتاسیم نیاز دارد. مقدار این الکترولیت در پسته بسیار بالا است. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این ماده، ۱۰۲۵ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد؛ در حالی که مقدار سدیم آن تنها یک میلی‌گرم است. این نکته نشان می‌دهد که خواص پسته برای کودکان، بسیار بیشتر از مضرات آن خواهد بود.

منبع غنی از ویتامین برای کودکان

یکی از مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان، تامین مواد مغذی و ویتامین‌ها است. در واقع، این ماده، حجم بالایی از ویتامین‌های ضروری را دارد، که برای بهبود عملکرد اندام بدن لازم هستند. از جمله مواد ضروری موجود در این نوع آجیل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C
  • ریبوفلاوین
  • تیامین
  • نیاسین
  • اسید پانتوتنیک
  • ویتامین B6
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • فولات

هر یک از مواد یاد شده، در تامین سلامت جسمی کودک نقش مهمی دارند. برای مثال، ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در حالی که ریبوفلاوین، انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزمره را تامین می‌نماید. برای تجزیه چربی و پروتئین، باید تیامین کافی در بدن وجود داشته باشد و ویتامین B6، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته برای جذب بهتر آهن مفید هستند.

خرید پسته

دریافت فیبر کافی از پسته

مقدار فیبر موجود در پسته بسیار زیاد است؛ در هر ۱۰۰ گرم آجیل مقدار ۱۰ گرم فیبر وجود دارد. دریافت فیبر کافی کمک می‌کند تا کودکان، به یبوست مبتلا نشوند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان، پیشگیری از مشکلات گوارشی و دفع، خواهد بود.

پسته برای سرماخوردگی در کودکان

خواص پسته برای سرماخوردگی در کودکان نیز بی‌نظیر است. این ماده غذایی، خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل، برای کاهش التهاب گلو در هنگام سرماخوردگی کودکان، مفید است. پوست پسته تازه را نیز می‌توان به عنوان داروی مناسب برای گلو درد، مصرف نمود. در واقع، لازم است ابتدا پوست‌های شسته شده را بجوشانید و سپس، محلول حاصل از آن را به کودک بخورانید. در طب سنتی، این محلول یک داروی اثربخش برای گلو درد محسوب می‌شود.

علاوه بر درمان گلودرد در کودکان با پوست پسته، مغز پسته نیز خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. زیرا مغز این آجیل خوشمزه، دارای حجم بالایی از ویتامین C است و می‌تواند بدن کودک را در برابر سرماخوردگی، ایمن سازد.

این نکته را در نظر داشته باشید که پسته برای کودکان سرماخورده، همیشه هم مفید نیست. اگر کودک به این آجیل حساسیت داشته باشد، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید؛ ضمن این که در صورت تب کردن، مصرف پسته توصیه نمی‌شود.

ارزش غذایی پسته

تا اینجا درباره خواص پسته برای کودکان به طور مفصل صحبت کردیم. اما اگر بخواهیم ارزش غذایی و کالری پسته را به اختصار و به صورت کمی بیان کنیم، جدول زیر را می‌توان ارائه داد.

خواص پسته برای کودکان
پسته دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. بنابراین حتما توصیه می شود در میان وعده کوکان استفاده نمایید.
ارزش غذایی مقدار
کالری 560
چربی کل 45.32
فیبر 10.6 گرم
آب 4.37 گرم
پروتئین 20.13 گرم
کربوهیدرات 27.17 گرم
شکر 7.66 گرم
آهن 3.92 میلی گرم
کلسیم 105 میلی گرم
منیزیم 121 میلی گرم
پتاسیم 1025 میلی گرم
روی 2.2 میلی گرم
منگنز 1.2 میلی گرم
فسفر 490 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم
مس 1.3 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.16 میلی گرم
سلنیوم 7 میلی گرم
تیامین 0.87 میلی گرم
نیاسین 1.3 میلی گرم
اسید پانتوتنیک 0.52 میلی گرم
فولات 51 میلی گرم
ویتامین B6 1.7 میلی گرم
ویتامین A 26 میلی گرم
ویتامین C 5.6 میلی گرم
ویتامین E 2.86 میلی گرم

مضرات پسته برای کودکان

با اینکه خواص پسته برای کودکان غیر قابل انکار است، اما گاهی مصرف بیش از حد آن، مضراتی برای کودکان به همراه دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی پسته برای کودکان را تشریح می‌کنیم.

ابتلا به آلرژی

یکی از عوارض جانبی پسته برای برخی از کودکان، ایجاد آلرژی یا حساسیت است. از علائم حساسیت ناشی از پسته می‌توان به بثورات، تورم، مشکل در تنفس و مشکلات گوارشی، اشاره کرد. برای بررسی وضعیت حساسیت کودک به پسته، می‌توانید سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید.

کالری اضافی

پیش از این، کالری و انرژی پسته را به عنوان خواص پسته برای کودکان معرفی کردیم. اما در صورتی که کودک، مقادیر بیش از حدی پسته مصرف کند، حجم بالایی از کالری را دریافت خواهد کرد. در نتیجه، این مساله می‌تواند اثرات منفی بر سلامت وی داشته باشد.

خطر خفگی

بهتر است پسته را به صورت پودر شده به کودکان خود بدهید؛ مخصوصا اگر کودک شما امکان جویدن پسته را ندارد. تکه‌های بزرگ یا کامل آجیل، می‌تواند خطر خفگی را برای کودک شما در پی داشته باشند.

ناراحتی دستگاه گوارش

معمولا وارد کردن یک ماده غذایی جدید به رژیم غذایی کودک، ممکن است با مشکلات گوارشی همراه باشد. هنگامی که پسته را برای اولین بار به کودک خود می‌دهید، ایجاد کمی گاز معده یا نفخ شکم امری طبیعی است. شما می‌توانید با کاهش مقدار پسته موجود در رژیم غذایی او، از این موضوع جلوگیری کنید. اما اگر احساس کردید مشکل همچنان ادامه دارد، بهتر است آن را از غذای کودک خود حذف نمایید. به این ترتیب، با وجود خواص پسته برای کودکان، وارد شدن آن به رژیم غذایی او، ممکن است به مراقبت‌هایی نیاز داشته باشد.

کلام آخر

برای بهره‌مندی از خواص پسته برای کودکان، حتما از مغزیجات تازه و با کیفیت استفاده کنید. فروشگاه‌های معتبر، می‌توانند این محصول را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهند. جهت خرید انواع پسته درجه یک از جمله پسته اکبری، پسته احمد آقایی می‌توانید از طریق فروشگاه اصل تبریز اقدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *