آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

میوه خشک، یعنی میوه تازه‌ای که رطوبت آن حذف شده و املاح آن باقی مانده‌اند. خواص میوه خشک برای کودکان، به واسطه وجود انواع ویتامین و مواد معدنی، باعث شده تا میوه خشک مخلوط، به یک میان وعده پرطرفدار برای آن‌ها تبدیل گردد.
خواص میوه خشک

از مهم‌ترین خواص خوردن میوه خشک برای کودکان، می‌توان به رفع یبوست، تامین آهن بدن و رفع کم خونی و همچنین، استحکام استخوان‌ها اشاره کرد؛ مخصوصا اگر ترکیبی از انواع میوه خشک، شامل پرتقال، زرد آلو، کیوی، توت فرنگی، توت سفید، خرمالو، انبه، آلو، هلو و مویز خشک انتخاب گردد.

مهم‌ترین خواص میوه خشک برای کودکان

مواد معدنی، ویتامین‌ها و کالری موجود در میوه خشک، باعث شده تا این نوع تنقلات، به عنوان بهترین میان وعده برای کودک در نظر گرفته شوند. از مهم‌ترین خواص میوه خشک برای کودکان، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت ذهن و کمک به رشد مغز و اعصاب کودک
  • تقویت بینایی
  • بهبود عملکرد قلب و کنترل فشار خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن مخصوصا در فصول سرد سال
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های خطرناک در آینده
  • امکان درمان کم خونی

در صورتی که بتوان چیپس میوه را جایگزین تنقلات مضر نمود، قطعا گام بزرگی در راستای حفظ سلامت کودک برداشته می‌شود.

خواص میوه خشک
از مهم ترین خواص میوه خشک برای کودکان میتوان به مواد معدنی، ویتامین‌ها و کالری موجود در میوه خشک اشاره نمود.

خواص میوه خشک برای دستگاه گوارش کودکان

یکی از مهم‌ترین خواصی که در انواع میوه خشک وجود دارد، فیبر است! قرار دادن فیبر کافی در رژیم غذایی کودک، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین کودکانی که با مشکل یبوست مواجه هستند، می‌توانند با مصرف میوه خشک شده، فیبر مورد نیاز را دریافت کرده و دفع راحت‌تری داشته باشند.

انواع میوه خشک از نظر مقدار فیبر، با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای مثال، میوه‌های زیر، فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه‌های خشک شده دارند:

  • لیمو
  • گلابی
  • خرمالو
  • انجیر
  • موز
  • پرتقال

دریافت فیبر، باعث می‌شود تا فرایند هضم غذا با کیفیت بالاتری انجام گیرد؛ ضمن اینکه حرکات روده بهتر شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

خواص میوه خشک
تامین فیبر کافی در رژیم غذایی کودک، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش او می‌شود.

خواص میوه خشک برای استحکام استخوان‌های کودک

برخی از انواع میوه خشک، مقادیر فراوانی کلسیم دارند، که مصرف آن‌ها در کودکان باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود؛ بر همین اساس، معمولا پزشکان تغذیه تاکید دارند، که میوه‌هایی مانند آناناس، مویز، زرد آلو، انجیر، خرمالو و خربزه را به صورت خشک شده مصرف شوند، تا بتوان از خواص میوه خشک برای کودکان بهره برد.

تاثیر میوه خشک بر رشد ماهیچه‌های کودک

غیر از ساختار اسکلتی بدن کودکان، ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم بدن نیز نیاز به تقویت دارند، تا روند رشد طبیعی خود را طی کنند. چیپس میوه حاوی انواع پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موثر برای رشد و تقویت بافت‌های نرم بدن است. به این ترتیب، با اضافه کردن چیپس میوه به رژیم غذایی کودکان، می‌توان این مواد را تامین کرده و در نهایت، به تکامل بافت‌های ماهیچه‌ای کمک نمود. البته با مصرف آجیل در کنار انواع میوه‌های خشک، می‌توان زمینه رشد سالم‌تر و بهتر استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را فراهم کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک با میوه خشک

یکی از مهم‌ترین خواص میوه خشک برای کودکان، تامین آنتی اکسیدان‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها است. در واقع بسیاری از میوه‌ها با برخورداری از ویتامین‌های مختلف، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های باکتریایی و ویروسی تقویت کرده، و از بروز بیماری‌های فصلی، از جمله سرماخوردگی، جلوگیری به عمل آورند.

خواص میوه خشک
آنتی اکسیدان‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک با مصرف میوه خشک تامین می شود.

اصلی‌ترین ماده موجود در چیپس میوه، که باعث پیشگیری از عفونت و حفظ سلامت کودکان می‌شود، ویتامین C است، که با مصرف پرتقال خشک، لیمو خشک و آلوی خشک، می‌توان مقدار کافی از آن را دریافت نمود.

خواص میوه خشک برای کم خونی در کودکان

گاهی به دلایل مختلف، ممکن است کودک نتواند از شیر مادر تغذیه کند؛ در چنین مواردی، امکان ابتلای وی به کم خونی و سایر بیماری‌های مرتبط با فقر آهن، اجتناب ناپذیر است. بنابراین، باید با کمک یک ترفند، میزان جذب آهن در بدن کودکان را افزایش داد!

یکی از خواص میوه خشک برای کودکان، حجم بالای ویتامین C است، که وجود آن برای جذب هر چه بیشتر آهن غذا ضروری خواهد بود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد اگر بتوان چیپس میوه را در رژیم غذایی کودک جای داد، قطعا در رفع کم خونی او موثر خواهد بود. میوه‌های خشک مانند توت فرنگی، پرتقال و لیمو، مقادیر فراوانی ویتامین C دارند و به جذب آهن کمک می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: خواص پرتقال خشک

حفظ سلامت قلب و عروق کودک با میوه خشک

شاید یکی از اصلی‌ترین خواص میوه خشک برای کودکان و حتی بزرگسالان، کمک به حفظ سلامت قلب و عروق است. در واقع، افرادی که مقداری میوه خشک را همراه با وعده صبحانه مصرف کنند، می‌توانند به سلامت قلب خود کمک نمایند. اکثر چیپس‌های میوه، منابع اصلی پتاسیم هستند، که بر تصحیح گردش خون و کنترل فشار خون اثرات مثبتی خواهد داشت؛ ضمن اینکه با بهبود گردش خون در بدن، از بروز سکته جلوگیری به عمل می‌آورد.

خواص میوه خشک برای تامین انرژی کودکان

کودک، برای بازی و انجام فعالیت‌های روزمره خود، نیاز به انرژی دارد؛ از این رو، در رژیم غذایی آن‌ها باید مواد غذایی پرانرژی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. چیپس میوه از جمله این مواد است، که علاوه بر سالم بودن و تامین مواد معدنی بدن کودک، انرژی مورد نیاز او را نیز فراهم می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، این است که میوه‌ها در هنگام خشک شدن، تمام رطوبت خود را از دست داده و قند آن‌ها همراه با مواد معدنی باقی می‌مانند. از این رو، مقدار مشخصی از میوه خشک نسبت به میوه تازه، قند و انرژی بیشتری دارند؛ در نتیجه، برای پیشگیری از چاقی و افزایش وزن غیر اصولی، به هیچ عنوان نباید مقدار مصرف چیپس میوه، از حد مشخصی بالاتر رود.

مطالعه مقاله پیشنهادی: کالری میوه خشک

خواص میوه خشک برای بینایی کودکان

یکی از نکات مهمی که برای تقویت بینایی کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد، مصرف ویتامین A به اندازه کافی است. بسیاری از چیپس‌های میوه، مقدار فراوانی از ویتامین A دارند، که با مصرف آن‌ها می‌توان از خواص میوه خشک برای بینایی کودکان بهره برد.

نقش میوه خشک در تقویت حافظه کودک

ماده معدنی اصلی که می‌تواند در تقویت مغز و حافظه نقش موثری ایفا کند، فسفر است. گردو یکی از میوه‌های خشک شده‌ای است، که به واسطه فسفر فراوان، برای تقویت مغز و حافظه کودک بسیار مفید است؛ علاوه بر آن، کشمش نیز با وجود املاح معدنی فراوان، می‌تواند به تقویت ذهن و حافظه کمک کند.

خواص چیپس میوه برای پیشگیری از سرطان

تامین آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن، در طول دوره‌های مختلف زندگی، از بروز سرطان در سنین بالاتر جلوگیری به عمل می‌آورد. در میوه‌های خشک شده، مقادیر فراوان ویتامین و آنتی اکسیدان وجود دارند، که سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلا به تومورهای بدخیم تقویت می‌کنند. به همین دلیل، بهتر است با خرید میوه خشک با کیفیت، به بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن خود کمک کرده و از ابتلا به سرطان‌های خطرناک در آینده جلوگیری کنید! آناناس و آلبالوی خشک شده، در صدر میوه‌های پرویتامین و سرشار از آنتی اکسیدان قرار دارند.

نحوه مصرف میوه خشک برای کودکان

با توجه به اینکه میوه‌های تازه، در اثر از دست دادن رطوبت خود، بافت سفت‌تری پیدا می‌کنند، بنابراین ممکن است خوردن آن برای کودکان دشوار باشد. بهتر است میوه‌های خشک شده را یک شب قبل از مصرف، در آب خیس کنید تا خوردن و هضم آن‌ها، راحت‌تر باشد. این کار را می‌توانید برای کودکان از سنین ۲ سالگی به بالا انجام دهید، تا زمانی که مطمئن شوید کودک در هنگام خوردن میوه خشک، دچار مشکل نشود.

در صورتی که کودک شما زیر 2 سال باشد، برای بهره‌مندی از خواص میوه خشک برای کودکان، حتما باید میوه خشک شده را از شب قبل خیس کرده و پوست آن را جدا کنید؛ سپس آن را به حالت له شده و خمیر مانند درآورید، تا خوردن چیپس‌ها برای کودک تسهیل گردد. در نهایت، خمیر نسبتا غلیظ ایجاد شده را با شیر بیشتر مخلوط کرده و با قاشق به کودک بدهید.

جمع بندی

تجربه نشان می‌دهد که مصرف میوه خشک در رژیم غذایی کودکان، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش، حفظ سلامت قلب و عروق و پیشرفت ذهنی و رشد مغز آن‌ها خواهد شد. به منظور بهره‌مندی از خواص میوه خشک برای کودکان، می‌توان از قبل از دو سالگی، آن را در رژیم غذایی کودک جای داد. اما لازم است میوه خشک قبل از مصرف خیس بخورد، تا هضم آن راحت‌تر باشد. برای کودکان زیر 2 سال، معمولا از ترکیب خمیر میوه خشک با شیر استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *