آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

میان وعده سالم برای کودکان برای بچه های بالای یک سال کدام اند؟ آیا می دانستید با خرید آجیل آنلاین از فروشگاه اصل تبریز می توانید میان وعده عالی برای کودک دلبند خود تهیه کنید؟ در این مقاله به معرفی میان وعده های مقوی و سالم تهیه شده از انواع مواد غذایی برای کودکان می پردازیم؛ با ما همراه باشید.
میان وعده سالم برای کودکان کدام است؟

میان وعده سالم برای کودکان نقش مهمی در رژیم غذایی کودک دارد. بسیاری از میان وعده هایی که در کارخانجات تولید می شوند به دلیل مواد افزودنی و قند مصنوعی برای کودکان مضرند؛ بنابراین باید میان وعده هایی مصرف شود که مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن کودک توسط آن ها تامین شود. در این مقاله به معرفی چند میان وعده مختلف مثل بلغور جو دوسر، آجیل، اسموتی میوه، کوکی جو دوسر و… می پردازیم.

اهمیت میان وعده در رژیم غذایی کودکان

همانطور که می دانید نیاز به انرژی در کودکان بسیار زیاد است ولی به دلیل داشتن معده ی کوچک، با خوردن ۳ وعده غذای اصلی نیازهای آنان تامین نمی شود. میان وعده به عنوان غذای مختصری بین دو وعده غذایی اصلی به کودک داده می شود که سهم کوچکی در تامین نیازهای او دارد و نباید آن را جایگزین وعده اصلی کرد. همه کودکان باید روزانه دست کم ۵ وعده غذایی شامل ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده صبح و بعد ظهر میل کنند.

معرفی چند میان وعده سالم برای کودکان

ابتدا باید بگوییم در انتخاب میان وعده برای کودک خود از تمامی گروه های مواد غذایی یعنی لبنیات، حبوبات، گوشت و تخم مرغ، آجیل، میوه و سبزی ها و گروه نان و غلات استفاده کنید. میان وعده باید به فاصله دو ساعت از وعده های اصلی مصرف شود.

1. اوتمیل (بلغور جو دوسر)

اوتمیل معمولا برای صبحانه میل می شود اما می تواند یک میان وعده عالی و مغذی برای کودک نیز باشد. برای تهیه این میان وعده خوشمزه مقداری جو پرک را با شیر بر روی گاز یا در مایکروویو بپزید. سپس به آن مقدار کمی دارچین، چند حلقه کوچک موز یا سیب و کمی پودر مغزیجات اضافه کنید. استفاده از پودر مغزیجات به این علت توصیه می شود که ممکن است کودک در بلع مغزها مشکل داشته باشد. برای کودکان بالای ۵ سال می توانید مغزیجات را در قطعات بزرگتری در اوتمیل استفاده کنید.

2. اسموتی میوه

اسموتی میوه یک نمونه از میان وعده سالم برای کودکان است؛ زیرا می توان در آن از بسیاری از مواد مغذی استفاده کرد. اگر کودک شما به میوه یا سبزیجات خاصی علاقه ندارد می توانید از آن در اسموتی استفاده کنید؛ به دلیل شیرینی اسموتی، کودک متوجه طعم آن نخواهد شد. سعی کنی از میوه و مواد کاملا تازه برای تهیه اسموتی استفاده کنید. در ادامه دو دستور تهیه اسموتی به شما معرفی می کنیم:

اسموتی موز، فندق و عسل:

این اسموتی خوشمزه  به دلیل غنی بودن از پتاسیم و آهن برای کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. طرز تهیه این اسموتی به این صورت است:

مواد لازم: ۱ عدد موز، ۵ عدد فندق، ۲۰۰ میلی لیتر شیر و ۱ قاشق عسل

ابتدا موز را پوست کنده و خرد کنید و به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید. سپس موز یخ زده را به همراه سایر مواد در مخلوط کن ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. اسموتی شما آماده است!

برای خرید فندق خام از فروشگاه اصل تبریز کلیک کنید.

اسموتی شیر و خرما:

این اسموتی مقوی، معجونی فوق العاده برای کودکان در حال رشد می باشد. خرما سرشار از فیبر است و موز موجود در این نوشیدنی سرشار از پتاسیم و منیزیم بوده که همگی برای سلامت کودک شما مفید و ضروری اند.

مواد لازم: ۵ عدد خرما، ۱ عدد موز، ۲۰۰ میلی لیتر شیر و یک قاشق عسل

ابتدا موز را پوست کنده و خرد کنید. سپس هسته های خرما را جدا کرده و با موز، شیر و عسل داخل مخلوط کن بریزید و میکس کنید تا کاملا یک دست شود. اسموتی مقوی آماده سرو است!

میان وعده سالم برای کودکان کدام است؟
اسموتی میوه یک نمونه از میان وعده سالم برای کودکان است؛ زیرا می توان در آن از بسیاری از مواد مغذی استفاده کرد.

3. ذرت بو داده

ذرت بو داده نمونه ای از یک میان وعده سالم برای کودکان می باشد. ذرت را با کمی کره و نمک آماده کنید و به عنوان یک میان وعده دلچسب به کودک خود بدهید. در دادن ذرت بو داده به کودکان کم سن دقت کنید؛ زیرا ناتوانی در بلع آن، می تواند سبب خفگی شود.

4. آجیل

یکی از سالم ترین و مقوی ترین مواد خوراکی مغزیجات می باشند که سرشار از اسیدهای چرب سالم، آنتی اکسیدان، پروتئین، ویتامین و… هستند. یکی از آجیل های مفید برای کودکان آجیل چهار مغز می باشد که در مقاله خواص چهار مغز برای کودکان درباره فواید فراوان آن صحبت کردیم از جمله فواید این آجیل عبارتند از: استحکام استخوان کودک، بهبود عملکرد قلب، پیشگیری از کم خونی، بهبود دستگاه گوارش و… قبل از دادن آجیل به عنوان میان وعده به کودک، دقت کنید که به آن حساسیت نداشته باشد. نکته مهم اینکه کودکان ممکن است در بلع آجیل با مشکل مواجه شوند ؛ به همین سبب بهتر است از مغزیجات آسیاب شده استفاده کنید.

درباره فواید آجیل برای کودکان می توانید مقالات خواص بادام درختی برای کودکان و خواص فندق برای کودکان را مطالعه فرمایید.

برای خرید آجیل چهار مغز کلیک کنید.

5. ماست

ماست یکی از بهترین میان وعده ها برای کودکان می باشد؛ زیرا سرشار از کلسیم و پروتئین است. برخی ماست ها با نام ماست پروبیوتیک در فروشگاه ها موجود هستند که حاوی باکتری های زنده می باشند و برای سیستم گوارشی بسیار مفیدند. شما می توانید به ماست کمی میوه تازه اضافه کنید تا شیرین شود.

6. تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز به دلیل میزان بالای پروتئین برای کودکان بسیار مفید است. تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی ویتامین B12، ویتامین D، سلنیم، ید، فولات، کولین، فسفر و… است که همگی برای سلامت کودک در حال رشد بسیار ضروری می باشند. تخم مرغ حاوی دو کارتنوئید مهم به نام لوتئین و زیگانتین است که برای سلامت چشم بسیار مفید است.

7. کوکی جو دوسر و موز

کوکی های خانگی بهترین میان وعده سالم برای کودکان هستند؛ زیرا در آن مواد افزودنی به کار نرفته است. در این کوکی به جای شکر، از موز استفاده می شود و طعم مطلوبی به آن می دهد. طرز تهیه کوکی موز و جو دوسر:

مواد لازم: ۳ عدد موز رسیده و له شده، یک سوم فنجان کره یا روغن نارگیل، دو فنجان جو دوسر، نصف فنجان شکلات خرد شده یا میوه خشک و مقداری وانیل

تمامی مواد را در یک کاسه ریخته و مخلوط کنید. سپس سینی فر را چرب کنید یا از کاغد روغنی استفاده کنید و یک قاشق از مواد را با فاصله بر روی آن قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد بپزید.

8. پیاز سوخاری

اگر کودک شما به فست فود علاقه مند است پیشنهاد ما به شما پیاز سوخاری به عنوان یک میان وعده سالم، کم کربوهیدرات و کم قند است.

مواد لازم: پیاز ۱ عدد متوسط، یک عدد تخم مرغ و به مقدار کافی

برای تهیه این میان وعده خوشمزه پیاز را حلقه حلقه کنید سپس هر حلقه را ابتدا به تخم مرغ هم زده شده و سپس آرد سوخاری آغشته کنید سپس در روغن سرخ کنید. برای خوشمزه تر شدن می توانید سس سالم و محبوب کودکتان را بر روی آن بریزید تا میل کند.

میان وعده سالم برای کودکان کدام است؟
اگر کودک شما به فست فود علاقه مند است پیشنهاد ما به شما پیاز سوخاری به عنوان یک میان وعده سالم، کم کربوهیدرات و کم قند است.

9. نخود فرنگی و خلال بادام

یکی از ميان وعده های سالم برای کودکان ترکیب نخود فرنگی پخته شده با خلال بادام است. برای تهیه این میان وعده سالم نخود فرنگی را بپزید یا در مقدار کمی روغن تفت دهید و به آن خلال بادام اضافه کنید. برای طعم بهتر می توانید روی نخود فرنگی مقداری آبلیمو و پنیر پارمزان بریزید.

برای خرید بادام درختی خام از سایت اصل تبریز کلیک کنید.

10. بستنی میوه ای

یکی از خوراکی های محبوب کودکان انواع بستنی می باشد. شما با تهیه بستنی میوه ای در خانه می توانید یک میان وعده سالم برای کودکان داشته باشید؛ زیرا انواع بستنی های فروشگاهی حاوی مواد نگهدارنده، شکر و افزودنی های غیر طبیعی می باشند. برای تهیه بستنی میوه ای خانگی، شما به قالب بستنی نیاز دارید.

مواد لازم: پوره میوه به مقدار لازم، مقداری عسل (درصورت تمایل)، آب میوه طبیعی (در صورت تمایل)

همه این مواد را با هم ترکیب کنید و درون قالب بریزید و در یخچال قرار دهید. پس از چند ساعت بستنی شما آماده است!

سخن پایانی

در این مقاله درباره میان وعده سالم برای کودکان صحبت کردیم و ۱۰ میان وعده از تمامی گروه های غذایی را به شما معرفی کردیم. میان وعده ها انرژی لازم برای بدن کودک را تامین می کنند اما باید سعی کنید از  مواد غذای ناسالم مثل آب نبات، نوشابه، یخمک، ماست پرچرب، سس مایونز، آجیل های شور و… در آن استفاده نکنید و به جای میان وعده های فروشگاهی، به صورت خانگی آن ها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *