آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

خواص بادام برای پوکی استخوان و استحکام آن ها سبب شده تا خرید بادام درختی و مصرف آن در رژیم غذایی ضروری باشد. با افزایش سن، تراکم استخوان ها به طور طبیعی کاهش می یابد. با مصرف آجیل هایی مثل بادام که غنی از کلسیم است؛ می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا درباره خاصیت بادام درختی برای استخوان ها صحبت کنیم.

خواص بادام برای پوکی استخوان به دلیل غنی بودن ازعناصری مثل کلسیم و منیزیم، آن را تبدیل به یکی از مقوی ترین خوراکی های شناخته شده کرده است. بادام درختی سرشار از پروتئین، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، آهن، ویتامین E، ویتامین های گروه B، زینک، و ویتامین K می باشد. همه این مواد مغذی برای سلامت بدن و استخوان هاست.

بادام درختی داری خواص بسیار زیادی است که درباره آن در مقالات مختلفی مثل خواص بادام درختی، خواص بادام درختی برای لاغری، خواص بادام درختی ناشتا، خواص بادام درختی خام، خواص بادام درختی برای زنان و بادام درختی برای چاقی صورت صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی خواص بادام برای پوکی استخوان می پردازیم.

پوکی استخوان چیست؟

استخوان بافتی زنده است که در بدن مداوما در حال تخریب و بازسازیست. زمانی که تخریب استخوان بیشتر از بازسازی باشد پوکی استخوان ایجاد می شود. در واقع پوکی استخوان به معنی کاهش استحکام استخوان ها و شکننده و ضعیف شدن آن ها می باشد. عوامل مختلفی مانند تغدیه، هورمون های جنسی، عوامل ژنتیکی و نحوه زندگی بر پوکی استخوان تاثیر می گذارند.

از شایع ترین علائم پوکی استخوان می توان به مواردی مثل کوتاه شدن قامت، قامت خمیده به جلو و شکستگی استخوان به دنبال آسیب جزئی اشاره کرد. برای جلوگیری از پوکی استخوان باید:

  • روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید.
  • در طول روز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنید.
  • سیگار نکشید.
  • نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.
  • ورزش هایی مثل پیاده روی که تحمل کننده وزن می باشند؛ انجام دهید.
خواص بادام برای پوکی استخوان بسیار زیاد است.
پوکی استخوان به معنی کاهش استحکام استخوان ها و شکننده و ضعیف شدن آن ها می باشد.

خواص بادام برای پوکی استخوان چیست؟

بادام درختی حاوی مقادیر بالای کلسیم است که مصرف این عنصر مهم با توده استخوانی و میزان شکستگی ارتباط دارد. پزشکان توصیه می کنند که از ۵۱ سالگی زنان ۱۲۰۰ میلی گرم و مردان ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم به صورت روزانه مصرف کنند. هر صد گرم بادام، ۲۶۴ میلی گرم از نیاز روزانه بدن به کلسیم را که معادل ۲۶ درصد ارزش روزانه است را تامین می کند.

یکی از خواص بادام برای پوکی استخوان داشتن پروتئین است. نتایج تحقیقات در گذشته، بیان می کرد پروتئین سبب افزایش دفع کلسیم و ایجاد تعادل منفی این عنصر در بدن می شد. اما امروزه طبق تحقیقات فرامینگهام ثابت شده است که دریافت پروتئین برای استخوان ها مفید می باشد.

مقاله پیشنهادی: بادام برای افزایش قد

در این تحقیق مشخص شد بین مصرف این ماده مغذی و افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی لگن، ارتباط مستقیمی وجود دارد. در نتیجه مصرف بادام درختی به دلیل غنی بودن از پروتئین، در کنار مصرف مناسب کلسیم  برای بدن و پوکی استخوان مفید است.

یکی دیگر از خواص بادام برای پوکی استخوان غنی بودن از مقادیر مناسب منیزیم و پتاسیم است است که مصرف صد گرم از آن ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به عنصر منیزیم و ۱۵ درصد نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می کند. رژیم غذایی قلیایی یعنی رژیمی که حاوی این دو عنصر باشد؛ ممکن است از تحلیل و پوکی استخوان جلوگیری کند. پتاسیم ممکن است متابولیسم استخوان را با بالا بردن احتباس کلسیم در کلیه، تغییر بدهد و منیزیم نیز برای متابولیسم کلسیم ضروری می باشد.

شیر بادام و محافظت از پوکی استخوان

یکی از راه های بهره مند شدن از خواص بادام برای پوکی استخوان، تهیه شیر بادام است. شیر بادام یک نوشیدنی با کالری کم و ارزش غذایی بالاست که به دلیل غنی بودن از فسفر، پروتئین و کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان های شما مفید می باشد. این نوشیدنی برای تقویت مغز، کبد و قلب مفید است و مقادیر مناسبی از کلسیم، ویتامین های گروه B، فسفرو پتاسیم را برای بدن فراهم می کند. شیر بادام در زنان میانسال برای جلوگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی، بسیار مناسب است.

طبق توصیه یک دستیار دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد، برای دریافت حداکثری خواص این نوشیدنی مقوی برای محافظت از استخوان ها، باید ده عدد مغز بادام درختی خام را در آب در حال جوش بریزید و پس از یک جوش، آن را از روی حرارت برداشته و پس از شستشو با آب سرد به راحتی پوست آن را جدا کنید. سپس بادام ها را به همراه یک لیوان آب سرد و دو قاشق عسل میکس کنید تا نوشیدنی شبیه شیر حاصل شود.

خواص بادام برای پوکی استخوان بسیار زیاد است.
یکی از راه های بهره مند شدن از خواص بادام برای پوکی استخوان، تهیه شیر بادام است.

سایر مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

رژیم غذایی مناسب تاثیر بسزایی در پیشگیری پوکی استخوان دارد. این مواد غذایی برای پیشگیری از این بیماری مناسب هستند:

  1. لبنیات: در کنار بهره گیری از خواص بادام درختی برای پوکی استخوان، یکی از گروه های مواد خوراکی مفید برای استخوان ها لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر و… می باشد که بهترین منابع کلسیم هستند.
  2. سبزیجات: یکی از مفیدترین گروه های غذایی برای تامین کلسیم و تقویت استخوان ها، سبزیجاتی مثل کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، گیاه شلغم و کلارد از عناصر مهم و ضروری مثل کلسیم، ویتامین E، K و C و املاحی مثل منیزیم، سلنیوم و منگنز غنی می باشند.
  3. محصولات سویا: تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی ای به نام ایزوفلاون، که بر پایه گیاهان ساخته شده اند برای تقویت و افزایش تراکم استخوان ها مفید می باشند. پنیر سویا، شیر سویا و سایر محصولات سویا حاوی ایزوفلاون ها هستند.
  4. ماهی سالمون: ماهی سالمون یکی از منابع غنی ویتامین D است که در کنار استفاده از خواص بادام برای پوکی استخوان به دلیل غنی بودن از کلسیم و پروتئین، برای سلامتی استخوان ها مفید می باشد.
  5. تخم مرغ: جالب است بدانید یک زرده تخم مرغ، ۵٪ نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین می کند. تخم مرغ همچنین حاوی پروتئین و مقدار کمی منیزیم، کلسیم و زینک یا روی می باشد.
  6. مواد غذایی حاوی ویتامین C: ویتامین C برای استخوان ها بسیار مفید است زیرا سبب تولید کلاژن شده که به عنوان پشتیبانی برای مفاصل و استخوان های سالم عمل می کند. این ویتامین همچنین استرس اکسیداتیو که در پوکی استخوان نقش دارد را سرکوب می کند.
  7. فولات یا B12: مواد غذایی حاوی این ویتامین مثل نان های غنی شده، غلات و… ممکن است به طور غیر مستقیم بر کیفیت استخوان ها تاثیر بگذارد.
  8. امگا ۳: این اسید چرب غیر اشباع و سالم، خطر شکستگی لگن به واسطه پوکی استخوان را کاهش می دهد که در مغز گردو موجود می باشد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی بیماری پوکی استخوان، علائم و نحوه پیشگیری از آن پرداختیم و خواص بادام برای پوکی استخوان را به همراه ۸ ماده غذایی را بررسی کردیم. بادام درختی به دلیل غنی بودن از ویتامین D، کلسیم و پروتئین برای سلامتی استخوان های شما بسیار موثر می باشد و با مصرف روزانه آن می توانید از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *