آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

بادام هندی، یک آجیل خوشمزه و پرطرفدار است؛ اما چقدر با خواص بادام هندی برای کودکان آشنایی دارید؟ به نظر شما آیا این ماده غذایی حساسیت هم ایجاد می‌کند؟ قبل از آنکه برای خرید بادام هندی اقدام کنید، بد نیست کمی در این باره اطلاعات داشته باشید.
خواص بادام هندی برای کودکان

بادام هندی از هر نوعی که باشد (بوداده یا خام)، حجم بالایی از فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دارد، که هر یک در جای خود به رشد کودکان کمک می‌کند. برای مثال، کودکانی که در رژیم غذایی خود تعداد مشخصی از این دانه خوشمزه را مصرف کنند، گام موثری در راستای کاهش احتمال ابتلا به دیابت در آینده، برداشته‌اند. همچنین، مواد معدنی موجود در بادام هندی، تاثیر مستقیمی بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌های کودک می‌گذارد. در ادامه، جزئیات بیشتری را درباره انواع خاصیت‌های بادام هندی برای کودکان، بیان خواهیم کرد.

خاصیت بادام هندی برای کودکان

بادام هندی، مانند هر نوع آجیل دیگری، خواص ویژه خود را دارد، که می‌تواند بر سلامت کودکان و بزرگسالان اثرات مثبتی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین خواص بادام هندی برای کودکان، به قرار زیر هستند.

خواص بادام هندی برای کودکان
مصرف بادان هندی در کودکان تاثیرات بالقوه ای روی سلامتی آنان دارد.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

شاید بتوان مهم‌ترین تاثیر بادام هندی بر سلامت کودکان را کمک به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها دانست! این ماده غذایی، حجم بالایی از فسفر، مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم دارد، که به طور مستقیم می‌توانند سلامت استخوان‌ها را تضمین کنند. از آنجا که نوزادان، از ۶ ماهگی به بعد در مسیر رشد دندان‌ها قرار می‌گیرند، بنابراین کلسیم مورد نیاز آن‌ها باید تامین گردد. در چنین مواردی، مصرف شیر بادام هندی برای کودک مفید است و می‌تواند نیاز روزمره او را به کلسیم برطرف نماید!

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، کمک می‌کند تا از ابتلا به بیماری‌های مختلف در سنین بالاتر پیشگیری به عمل آید. بادام هندی مقدار فراوانی ویتامین، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی دارد؛ به همین دلیل، تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

با توجه به اینکه این دانه محبوب، پروتئین، کربوهیدرات و روی فراوانی را به بدن می‌رساند، قدرت بدن کودک در مقابل انواع بیماری‌های عفونی، افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، خواص بادام هندی برای کودکان، از نظر تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیار ارزشمند خواهد بود.

بالا بردن قدرت هوش و بهبود عملکرد مغز

چربی‌های سالمی که در بادام هندی وجود دارند، می‌توانند به رشد سیستم عصبی و مغز کودک کمک کنند. البته برای اینکه بتوان از خواص بادام هندی برای کودکان، در بالاترین حد استفاده نمود، بهتر است از نوع بی‌نمک و خام آن استفاده شود.

رفع یبوست در کودکان

مقدار فراوانی فیبر در بادام هندی وجود دارد، که میزان متابولیسم را افزایش داده و با کنترل هضم، از بروز یبوست در کودک جلوگیری می‌کند! البته خوردن بادام هندی برای کودکان، باید به اندازه باشد؛ در غیر این صورت، خود می‌تواند مشکلات گوارشی را به وجود آورد. معمولا ۵ تا ۶ عدد بادام هندی در طول روز، می‌تواند نیاز کودک را برطرف کرده و فیبر کافی را به بدن برساند.

کاهش وزن و کنترل دیابت

بادام هندی کم کالری است! همچنین، فیبر و پروتئین فراوانی دارد، که اشتها را کم کرده و معده را پر می‌کند؛ از این رو، برای کم کردن وزن کودکان مفید است! ضمن اینکه از ابتلای کودک به دیابت در آینده جلوگیری خواهد کرد.

مطالعه مقاله پیشنهادی : خواص میوه خشک برای کودکان

خواص بادام هندی برای کودکان زیر دوسال

اصلی‌ترین خواص بادام هندی برای کودکان زیر دو سال، تامین چربی‌های سالم بدن، روی، سلنیوم و کلسیم است، که هم به رشد سیستم عصبی و مغز کودک کمک می‌کند و هم سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را تضمین می‌نماید. از طرفی، با بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین، تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، سطح سلامت وی افزایش می‌یابد.

خواص بادام هندی در کودکان
رشد سیستم عصبی و مغز کودک و سلامت استخوان ها و دندانهای کودک

تاکید می‌کنیم که برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از انواع خاصیت‌های بادام هندی در کودکان، بهتر است بادام هندی بدون نمک استفاده شود.

مصرف بادام هندی در کودکان به چه صورت است؟

به هیچ عنوان، نباید بادام هندی به مقدار زیاد مصرف شود؛ معمولا ۳ تا ۴ عدد بادام بدون نمک، برای مصرف روزانه کودک کافی است! برای آنکه هضم آن به راحتی انجام گرفته و خوردن بادام هندی برای کودکان راحت‌تر باشد، باید این تعداد بادام را آسیاب کرده و به صورت پودر شده، همراه شیر یا غذا، به فرزند خود بدهید.

خواص بادام هندی برای کودکان
بصورت پودر شده همراه با غذای کودک

ممکن است در کنار بادام هندی، از انواع آجیل دیگر نیز استفاده کنید؛ برای مثال، تهیه فرنی چهار مغز برای کودک بسیار مفید است. زیرا علاوه بر خواص بادام هندی برای کودکان، می‌توان از خواص پسته بادام درختی و فندق نیز بهره برد.

حساسیت به بادام هندی در کودکان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تغذیه کودکان مورد توجه قرار گیرد، این است که بدانید کدام آجیل‌ها حساسیت زا هستند و کودک شما به کدام نوع آجیل، حساسیت دارد! حساسیت در اثر خوردن بادام هندی برای کودکان، طبیعی است! در واقع، برخی از کودکان، پس از مصرف این دانه دچار علائم آلرژی می‌شوند، که برای آن‌ها ناراحت‌کننده خواهد بود. در صورتی که پس از مصرف بادام هندی، علائم زیر را در کودک مشاهده کردید، مصرف آن را متوقف نمایید:

  • کهیر موضعی یا عمومی
  • احساس خارش در دهان، گلو، گوش، چشم و پوست
  • ایجاد تورم در لب‌ها، زبان یا صورت
  • عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی
  • احساس تهوع و استفراغ
  • اسهال و ناراحتی شکمی
  • تنگی نفس
  • سرفه یا خس خس سینه
  • مشکل در بلع و خشن شدن صدا
  • رنگ پریدگی و ضعف و بی‌حالی

دقت کنید که علائم حساسیت به بادام هندی در هر فرد، می‌تواند متفاوت بوده و شدت آن نیز از خفیف تا شدید تغییر می‌کند؛ بنابراین، بهتر است در صورت بروز هر یک از علائم حساسیت، در اثر خوردن بادام هندی برای کودکان، حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

عوارض بادام هندی برای کودکان

مقدار مصرف بادام هندی در روز برای کودکان، باید کاملا حساب شده و به اندازه باشد. در غیر این صورت، ممکن است شاهد مضرات بادام هندی برای کودکان باشید. برای مثال، مصرف بیش از حد بادام هندی، می‌تواند باعث چاقی شود. از این رو، صرف نظر از خواص بادام هندی برای کودکان، باید مصرف آن برای هر کودک، متناسب با سن او باید تنظیم شود. در ضمن، این دانه باید به صورت خام و بی‌نمک استفاده شود، تا کمترین عوارض را برای کودک شما در پی داشته باشد.

نکته دیگری که درباره مضرات بادام هندی برای کودکان می‌توان عنوان کرد، امکان بروز حساسیت است. اگر اولین بار است که در رژیم غذایی کودک، از بادام هندی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا مقدار بسیار کمی را به عنوان تست، در غذای کودک استفاده کنید. در صورت عدم مشاهده هر نوع علائم آلرژی به بادام هندی، می‌توانید مقدار مصرف آن را تا حد استاندارد افزایش دهد.

نتیجه‌گیری

خوردن بادام هندی برای کودکان بسیار مفید است؛ البته با این شرط که خام و بدون نمک باشد. از مهم‌ترین خواص بادام هندی برای کودکان، می‌توان به رشد سیستم عصبی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. دقت کنید که باید از بادام هندی تازه، سالم و با کیفیت در رژیم غذایی کودکتان استفاده کنید.

سوالات متداول درباره خواص بادام هندی برای کودکان

آیا بادام هندی برای کودکان مفید است؟

بله؛ بادام هندی، انواع مواد معدنی، ویتامین، اسیدهای چرب و فیبر را به بدن کودک می‌رساند، که فرایند رشد او را بهبود می‌بخشد.

روش‌های خوردن بادام هندی برای کودکان چگونه است؟

بادام هندی را باید پودر کنید و در غذای کودک به کار ببرید. ریختن پودر بادام هندی در فرنی کودک، یکی از بهترین روش‌های خوردن بادام هندی برای کودکان زیر دو سال است.

نشانه‌های حساسیت به بادام هندی در کودکان چیست؟

سرفه، تنگی نفس، خارش چشم و گوش، کهیر و آبریزش بینی، از مهم‌ترین علائم حساسیت به بادام هندی در کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *