آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

شناخت طبع انواع آجیل در خرید آجیل متناسب با طبع بدنمان کمک می کند. با شناخت طبیعت هر یک از آن ها و به کارگیری در رژیم غذاییمان می توانیم جسم و تن سالم تری داشته باشیم و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی مزاج آجیل های مختلف بپردازیم.
طبع انواع آجیل را در طب سنتی با اصل تبریز بشناسیم.

طبع انواع آجیل از لحاظ طب سنتی به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شود، البته اکثر آجیل ها دارای طبع گرم هستند. در طب سنتی ساخت اکثر داروها نیز با استفاده از شناخت مزاج ها و خواص مواد غذایی صورت می پذیرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم طبع آجیل هایی مثل پسته، گردو، فندق، بادام هندی، تخمه کدو، بادام درختی و بادام زمینی چیست؟

شناخت طبع و مزاج انسان

قبل از شناخت طبع آجیل ها با طبع کلی افراد آشنا می شویم. به طور کلی مزاج انسان ها به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

  • طبع گرم
  • طبع سرد
  • طبع معتدل

نشانه های جسمی افراد با طبع گرم

بدن این دسته از افراد با خوردن خوراکی های دارای طبع گرم، سریعا واکنش نشان می دهد که به صورت جوش، خارش پوست، عطسه، داغ شدن بدن و… می باشد. دمای بدن این افراد به طور معمول یک و نیم درجه بالاتر از سایر افراد است. مفاصل افراد گرم مزاج درشت تر بوده و رگ های برجسته تری دارند. این افراد عصبی مزاج می باشند و کنترل خشم کمتری دارند. افراد دارای طبع گرم برون گرا هستند و هوش بالایی دارند.

نشانه های جسمی افراد سرد مزاج

تحمل سرما در افراد سرد مزاج بسیار کم است و اکثر مواقع کم اشتها هستند. معمولا افرد دارای سردی مزاج درون گرا هستند و تمایل کمتری به برقراری ارتباط با دیگران دارند. در این افراد، معمولا اندام ها و بالا تنه کوچک تر می باشد و نبض ضعیف تری دارند. افراد دارای رشد کم مو و ابرو اغلب در دسته سرد مزاجان قرار می گیرند.

نشانه های جسمی افراد دارای طبع معتدل

این دسته از افراد معمولا در اجابت مزاج مشکلی نداشته و کمتر دچار اسهال یا یبوست می شوند. معمولا به هیچ غذایی حساسیت ندارند و دچار نفخ، رفلاکس معده، ضعف و… نمی شوند. افراد با طبع معتدل نسبت به سرما مقاوم بوده و در گرما دچار بی حالی نمی شوند. این افراد از لحاظ روابط اجتماعی مضطرب و گوشه گیر نیستند و زود عصبانی نمی شوند.

طبع پسته در طب سنتی

طبع پسته در طب سنتی گرم و خشک می باشد و از طبع گردو، گرم تر می باشد. از لحاظ طب سنتی، طبع پوسته قرمز نازک روی مغز پسته معتدل است و طبع پوست سبز رنگ روی پسته سرد و خشک می باشد. مصلح پسته، زردآلوی خشک ترش، سرکه، انار ترشو به طور کلی خوراکی های ترش می باشد.

مصرف پسته موجب افزایش میل جنسی، تقویت حافظه و افزایش احتمال پسر بودن جنین می شود. با وجود خواص فراوان پسته، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت نمود. برای اطلاع از فواید این آجیل مقاله خواص پسته را مطالعه فرمایید. مصرف زیاد این آجیل خوشمزه موجب نفخ شکم، سنگینی معده، سندروم روده تحریک پذیر، افزایش وزن و عوارض گوارشی از این قبیل و عرق، جوش و کهیر می شود.

برای خرید پسته کلیک کنید.

طبع بادام زمینی

طبع بادام زمینی گرم و تر می باشد. مصلح بادام زمینی طبق نظر اطبای طب سنتی مصطکی و عسل می باشد. این خشکبار خوشمزه برای تقویت ریه طحال مفید می باشد، سرفه خشک را از بین می برد، به حفظ وزن سالم کمک می کند، از لخته خون و سکته قلبی جلوگیری می کند، ریسک ابتا به سنگ صفرا را کاهش می دهد و…

در صورت مصرف بیش از حد بادام زمینی ممکن است دچار عوارضی مثل خارش و التهابات پوستی، سرفه، کهیر، استفراغ، دل درد، تپش قلب، تنگی نفس و کبودی لب ها شوید. برای اطلاع بیشتر درباره مضرات بادام زمینی می نوانید مقاله عوارض بادام زمینی برای مردان را مطالعه کنید.

برای خرید بادام زمینی کلیک کنید.

طبع انواع آجیل را در طب سنتی با اصل تبریز بشناسیم.
بادام زمینی دارای طبع گرم و تر می باشد.

طبع گردو سرد است یا گرم؟

با وجود اینکه گردو میوه ای در مناطق سردسیری است، دارای طبع گرم و خشک می باشد. این مغز پرخاصیت سبب از بین بردن بلغم مزاج می شود و برای افراد دارای سردی مزاج بسیار مناسب می باشد. در واقع تاثیر خواص گردو بر اشخاص سرد مزاج بیشتر از گرم مزاج می باشد. مصلح این آجیل خوشمزه، مواد غذایی با طعم سردی مثل انار ترش، سرکه، سکنجبین و ترشی های طبیعی می باشد. خورشت فسنجان نیز یک غذای با طبع مناسب است؛ زیرا از گردو در کنار رب انار استفاده می شود.

گردو سبب افزایش متابولیسم بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. گردو حاوی اسید چرب مفید امگا 3 می باشد و با تامین مواد و املاح معدنی مورد نیاز بدن به اکسیژن رسانی به بافت های بدن کمک می کند. افراد دارای طبع گرم اگر بیش از حد این مغز را مصرف کنند دچار عوارضی چون تنگی نفس، التهاب، افزایش فشار خون، سرگیجه، تنگی نفس، تنبلی کبد و… می شود.

طبع بادام درختی

بادام درختی در طب سنتی دارای طبع گرم می باشد که بادام شیرین دارای طبع گرم و خشک و بادام تلخ دارای طبع گرم و تر می باشد. چغاله بادام نیز دارای طبع سرد می باشد. بادام درختی شیرین به دلیل طبع گرم و تر موجب افزایش میل جنسی در مردان و کاهش میل جنسی در زنان، تقویت لثه و دندان، جلوگیری از سنگ کلیه و دیابت و… می شود. برای اطلاع از خواص این آجیل به مقاله خواص بادام درختی مراجعه کنید.

مصلح بادام درختی رب ترش، شکر و عسل می باشد. مصرف بیش از حد این آجیل موجب یبوست و نفخ شکم، اسهال، کاهش جذب مواد غذایی، افزایش وزن، آلرژی و ایجاد سنگ کلیه شود. افراد دارای طبع مشابه باید در مصرف بادام درختی دقت کنند و اعتدال را رعایت نمایند.

برای خرید بادام درختی کلیک کنید.

طبع تخمه کدو

دانه با ارزش تخمه کدو در طب سنتی سرد و تر می باشد و افراد دارای طبع مشابه باید در مصرف آن دقت کنند. مصلح تخمه کدو گلنگبین و عسل می باشد. این آجیل غنی از روی، منیزیم و اسیدهای چرب سالم می باشد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب سو هاضمه و التهاب مری شود، همچنین در افراد مبتلا به میگرن موجب افزایش سر درد خواهد شد. در صورت خوردن بیش از حد ممکن است فرد دچار اسهال و در موارد نادر بثورات پوستی و گرفتگی بینی شود.

خواص تخمه کدو عبارتند از بهبود خواب و کاهش مشکلات مربوط به خواب، رفع کم خونی ناشی از فقر آهن، حفظ سلامت قلب، بهبود تراکم استخوان، تظیم فشار خون و…

طبع انواع آجیل را در طب سنتی با اصل تبریز بشناسیم.
طبع تخمه کدو در طب سنتی سرد و تر می باشد.

فندق آجیلی با طبع گرم

طبع فندق گرم و خشک بوده و صفرا زا است. به دلیل سنگین و دیر هضم بودن نباید در مصرف آن زیاده روی شود. مصلح این مغز پرخاصیت، جلاب (شربت گلاب،زعفران و نبات) و سکنجبین، شربت به و شکر سرخ می باشد. مصرف بیش از حد این آجیل موجب خشکی دهان، جوش، تهوع، خارش پوست، گر گرفتگی و… شود.

از خواص فندق می توان به بهبود تراکم استخوان به دلیل غنی بودن از منگنز، حفظ سلامت قلب و عروق، درمان یبوست به دلیل غنی بودن از فیبر، پیشگیری و درمان افسردگی و.. می باشد. برای اطلاع از خواص این مغز مفید مقاله خواص فندق در طب سنتی را مطالعه فرمایید.

برای  خرید فندق خام  کلیک کنید.

 طبع بادام هندی چیست؟

در طب سنتی طبع بادام هندی گرم و خشک می باشد. افراد گرم مزاج باید در مصرف آن دقت کرده و بادام هندی را همراه با مصلح آن یعنی عسل و رب های ترش مصرف کنند. بادام هندی برای سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، تقویت استخوان ها، جلوگیری از ایجاد کیسه صفرا، سلامت سیستم عصبی و بهبود هضم مفید می باشد.

در صورت مصرف بیش از حد بادام هندی ممکن است علائمی مثل کهیر و خارش پوستی، سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی ایجاد شود و در واکنش های شدیدتر موجب شوک آنافیلاکسی شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت بادام هندی کلیک کنبد.

حسن ختام

در این مقاله به بررسی طبع تعدادی از آجیل های پر مصرف در رژیم غذایی روزمره پرداختیم و مصلحات، خواص و عوارض مصرف بیش از حد آن ها را شرح دادیم. در صورت خوردن به اندازه این آجیل ها بر اساس طبعتان، از حداکثر خواص آن ها بهره مند خواهید شد. برای خرید آجیل آنلاین به فروشگاه اینترنتی اصل تبریز مراجعه کنید.

سوالات متداول

طبع بادام زمینی گرم است یا سرد؟

منیزیم موجود در بادام زمینی، باعث می‌شود تا طبع این مغز محبوب، گرم و ‌تر باشد. بنابراین، در صورتی که مزاج شما سرد و خشک است، می‌توانید آن را با خیال راحت مصرف کنید.

طبع برگه زرد آلو چگونه است؟

برای افرادی که طبعی گرم و خشک دارند، مصرف برگه زرد آلو، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا این نوع خشکبار (برگه زرد آلو)، طبعی خنک و ‌تر دارد.

کدام آجیل، طبع گرم دارد؟

پسته، بادام، گردو و فندق، همگی طبع گرمی دارند. در کنار این نوع مغزیجات، انواع خشکبار شامل انجیر خشک، کشمش، توت و خرما نیز از طبع گرمی برخوردار هستند.

4 پاسخ

  1. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون اگر ممکن هست عکس تمام موارد ذکر شده را نیز بگذارید .
    اگر اسم سردیجات و درست روی روبروی آن مصلح آنها نوشته شود عکس میگیریم برای استفاده بیشتر ممنونم

    1. ممنون از شما سارای عزیز بابت نظر خوبی که دادین .نظر شمارا به بچه های پشتیبانی اطلاع دادم سعی میکنیم در سریعترین زمان ممکن انجام بدیم.
      به پاس ارزشی که برای ما قائل شدین و نظرتون رو ارسال کردین که تخفیف 5 درصدی برای شما در نظر گرفته شد 🙂
      کد تخفیف: gift

  2. سلام
    من از مطالب و توضیحات مفیدتون خیلی بهره بردم و برای تحقیقی که استادم برای مزاج آجیل جات داده بود استفاده کردم
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *