آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

خواص فندق در طب سنتی، آن را تبدیل به یک گیاه دارویی کرده است و با خرید فندق علاوه بر طعم خوب از خواص درمانی آن استفاده خواهید کرد. این خواص فندق در درمان بیماری های مختلف، مشکلات جسمی، بارداری و... مفید می باشند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در باره خواص این داروی گیاهی بیشتر صحبت کنیم.
خواص فندق در طب سنتی بسیار زیاد و بی شمار است.

خواص فندق در طب سنتی آنقدر زیاد است که به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود. نام انگلیسی فندق Hazelnut و نام علمی آن Corylus avellana می باشد. فندق درختچه ای با ارتفاع دو متر است که در صورت مساعد بودن شرایط، ارتفاع آن تا ۶ متر نیز می رسد.

در طب سنتی از برگ، پوست، شکوفه و حتی پوست ریشه آن استفاده می شود. فندق برای لاغری، کم خونی، استخوان ها و مفاصل، گوارش، قلب، دیابت، بدنسازی و… مفید است.

طبع فندق در طب سنتی

برای خیلی از افراد سوال پیش می آید که فندق طبعش گرم است یا سرد؟ باید گفت که فندق در طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است که برای بهبود و بهره مندی از آن توصیه شده که با مصلح آن مصرف شود. مصلح آن در افراد سرد مزاج آب و عسل و در افراد گرم مزاج، سکنجبین و شکر سرخ می باشد.

 خواص فندق خام در طب سنتی

از دیرباز تا کنون از خواص فندق در طب سنتی استفاده گسترده شده است. خواص درمانی این آجیل خوشمزه به دلیل داشتن انواع مواد معدنی و مغذی  در همه سنین مشاهده می شود. در واقع ویتامین ها و مواد مفید موجود در ساختار فندق آن را به یک خوراکی ضروری برای بدن تبدیل کرده است.

  1. فندق یک غذای مناسب برای تقویت بدن و دوره نقاهت پس از بیماری است. این آجیل به دلیل مواد مغذی موجود در آن، سبب افزایش سطح انرژی در بدن می شود.
  2. فندق، روده و معده را تقویت می کند و سبب خارج کردن سموم و پاکسازی کبد می شود.
  3. یکی از خواص فندق در طب سنتی، جوشانده پوست فندق است. خوردن آن برای رفع لکه بینی بین دو عادت ماهیانه، بسیار مفید می باشد. نحوه تهیه جوشانده به این صورت است که مقداری از پوست فندق را در قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه نمایید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.
  4. مصرف فندق به دلیل داشتن مقادیر مناسب فیبر به بهبود هضم غذا، کمک می کند. همچنین به دلیل دارا بودن عنصر منگنز، متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات در دستگاه گوارش تسهیل می شود.
  5. به کسانی که سنگ کلیه دارند، توصیه شده روزانه ۱۵ عدد فندق مصرف کنند. اگر به طور منظم از گیاه دارویی فندق استفاده شود، سبب پاکسازی کلیه ها و همچنین درمان سنگ کلیه می شود.

    خواص فندق در طب سنتی بسیار زیاد و بی شمار است.
    یکی از خواص فندق در طب سنتی، پاکسازی کلیه و درمان سنگ کلیه است.

  6. فندق سبب درمان ناباروری مردان و افزایش تولید اسپرم های بارور می شود. مصرف آن همچنین سبب پیشگیری از سرطان هایی مثل پروستات در مردان می شود.
  7. در طب سنتی توصیه شده برای رفع سوزش مجاری ادرار و همچنین رفع لاغری کلیه ها، فندق همراه با انیسون مصرف شود.
  8. شکوفه فندق به دو صورت نر و ماده وجود دارد که هر دوی آن ها، خواص آرام بخش و خواب آور دارند. شکوفه نر درخت فندق، برای درمان اسهال، بسیار عالی است.
  9. یکی از خواص فندق در طب سنتی، جلوگیری از ریزش مو است. شیوه مصرف آن به این صورت است که باید خاکستر پوست فندق را با پیه مخلوط کنید و روی سر ماساژ دهید. البته مصرف مغز فندق به دلیل داشتن ویتامین E از ریزش مو جلوگیری می کند؛ همچنین سبب تقویت ریشه و پیاز مو می شود.
  10. فندق سرشار از پروتئین است که به افزایش چربی سوزی و عضله سازی در ورزشکاران، کمک می کند. همچنین مقادیر بالای کلسیم و منیزیم در آن، مانع از گرفتگی عضلات پس از تمرینات بدنسازی می شود.
  11. فندق سرشار از آهن است؛ اگر با کمبود آهن در بدن مواجه هستید، می توانید از فندق استفاده کنید. آهن یکی از عوامل سازنده گلبول های قرمزخون است که مصرف آن، سبب خونسازی و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.
  12. اگر دچار سرفه های مزمن و خلط دار شده اید می توانید یک مشت فندق را آسیاب کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به صورت ناشتا میل کنید.
  13. یکی از خواص فندق خام در طب سنتی، رفع مشکلات قاعدگی به دلیل داشتن مقادیر مناسب پتاسیم، منیزیم و کلسیم است که مصرف آن برای دردهای قاعدگی و گرفتگی رحم مفید است.
  14. یکی از مهم ترین خواص فندق، مصرف روغن آن است. اگر به اندازه یک قاشق سوپ خوری به مدت ۱۵ روز مصرف شود، سبب پاکسازی بدن و رفع کرم کدو می شود.
  15. فندق سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف و ویتامین C می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی، مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
  16. فندق حاوی مقادیر بالایی از ید، مس و فسفر است که می تواند برای افراد دارای مشکل تیروئید، مفید باشد.
  17. مصرف فندق به دلیل داشتن تیامین، ویتامین E، اسید های چرب و فولات، برای پیشگیری از بیماری های آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل بسیار موثر است.
  18. یکی از بهترین روش ها برای پرپشت کردن ابرو، استفاده از پودر فندق سوخته شده بر روی ابرو می باشد.
  19. فندق به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست شما عمل می کند. شما می توانید قبل از قرار گرفتن مقابل نور خورشید، روغن فندق را بر روی پوست خود، ماساژ دهید.
  20. یکی از خواص فندق در طب سنتی این است که مصرف آن، سبب تنظیم قند خون می شود و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

    خواص فندق در طب سنتی بسیار زیاد و بی شمار است.
    مصرف فندق سبب کنترل و تنظیم قند خون می شود.

  21. یکی از خواص فندق در طب سنتی این است که به دلیل داشتن فسفر، مغز را تقویت می کند و برای کودکان، دانش آموزان و دانشجویان بسیار مفید است.
  22. شکوفه فندق، خاصیت چربی سوزی دارد و دمنوش آن در لاغری بسیار موثر است و همچنین سبب کاهش اشتهای شما می شود.
  23. ماساژ ساقه مو با روغن فندق، سبب نرمی و شادابی مو و جلوگیری از ایجاد موخوره می شود. همچنین ماساژ آن بر روی پوست سبب افزایش رطوبت و بسته شدن منافذ پوست می شود.
  24. سنبله ها، دانه ها و گرده شکوفه فندق در درمان بیماری هایی مانند صرع، تشنج، حملات ناگهانی و… موثرند و برای این بیماران خواص آرام بخشی فوق العاده ای دارند.
  25. فندق سرشار از کلسیم، منگنز و منیزیم می باشد که خطر ابتلا به پوکی و شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.
مغز فندق ایرانی خام
375,000 تومان - 1,250,000 تومان
۴٫۵۰
مغز فندق ایرانی شور
375,000 تومان - 1,250,000 تومان
مغز فندق ایرانی بوداده بی نمک
375,000 تومان - 1,250,000 تومان
187,500 تومان - 625,000 تومان

 عوارض مصرف بیش از اندازه فندق

با وجود زیاد بودن خواص فندق در طب سنتی، اگر این آجیل خوشمزه به میزان مناسب و کم خورده شود مضر نیست. اما زیاده روی در مصرف آن، سبب مسمومیت، ایجاد نفخ و گاز شکم و استفراغ می شود. مصرف بیش از حد فندق، سبب سنگین شدن معده و چاقی و اضافه وزن می شود.

فندق ممکن است برای عده ای حساسیت زا باشد. هنگام مصرف آن، ابتدا از مقادیر کم استفاده کنید و در صورت نداشتن حساسیت می توانید آن را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. البته به افراد باردار، توصیه می کنیم که قبل از مصرف مغز فندق با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله  با هم ۲۵ مورد از خواص فندق در طب سنتی را بررسی کردیم. البته فندق دارای خواص بسیار زیادی است که می توان از این خواص یک کتاب نوشت! این مغز از گذشته تاکنون بسیار مورد توجه بوده و می‌توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد. برای اطلاع بیشتر درباره این آجیل یا داروی گیاهی می توانید به مطالعه مقاله خواص فندق نیز بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *