آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

کاک سوغات کدام شهر است؟ ترکیبات و دستور تهیه این شیرینی خوشمزه چیست؟ برای خرید شیرینی کاک کرمانشاه از چه طریقی اقدام کنیم؟ شیرینی کاک کرمانشاه  یکی از شیرینی های سنتی و اصیل کرمانشاه است که در این مطلب قصد داریم به معرفی این شیرینی محبوب و مقوی بپردازیم.
کاک سوغات کدام شهر است؟

یکی از شیرینی های خوشمزه ای که با یک بار امتحان کردن مشتری پر و پا قرص آن خواهید شد، شیرینی کاک می باشد. اگر می خواهید بدانید کاک سوغات کدام استان است؟ باید بگوییم که این شیرینی خوش طعم، سوغات کرمانشاه است.

این شیرینی آنقدر جذاب و پرطرفدار است که در لیست میراث معنوی استان کرمانشاه ثبت شده است. کاک از لایه های نازک و کاغذی خمیر است و با استفاده از ساچ های مخصوصی تهیه می شود.

تاریخچه کاک: کاک سوغات کدام شهر است؟

این شیرینی ترد و خوشمزه دارای قدمتی صد ساله است و مردم استان کرمانشاه از سال های دور به طبخ و تهیه کاک مشغول بوده اند. طعم غالب شیرینی کاک، دارچین می باشد و پس از گذشت سال های طولانی از طبخ آن، دست خوش تغییرات نشده و شکل اولیه و طعم دارچینی فوق العاده خود را حفظ کرده است.

از پیشکسوتان تهیه این شیرینی می توان به افرادی مثل حاج امیرعلی جعفری معروف به کلوچه پز و حاج داود اسماعیلی معروف به سلطان کاک و حاج رضا شکرریز، حاج عبدالله زاده و حاج مسعود مطهری اشاره کرد. طرز تهیه شیرینی سنتی کاک در طی برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی، در لیست ميراث معنوی استان کرمانشاه قرار گرفت.

کاک سوغات کدام شهر است؟
کاک سوغات کدام شهر است؟ این شیرینی ترد و خوشمزه دارای قدمتی صد ساله است و متعلق به کرمانشاه است.

طرز تهیه شیرینی کاک در خانه

در کنار پاسخ به سوال  کاک سوغات کدام استان است؟ طرز تهیه آن را بررسی می کنیم.

مواد لازم:

  • آرد گندم ۶۰۰ گرم
  • روغن جامد یا روغن حیوانی آب کرده ۱۰۰ گرم
  • آب ولرم ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ یک عدد
  • خمیر مایه یک قاشق چایخوری
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • آب برای عمل آمدن مخمر ¼ لیوان
  • هل و دارچین به میزان لازم
  • پودر قند یا شکر به میزان لازم

برای دریافت کد تخفیف در مناسبت های مختلف شماره خود را وارد نمایید

برای شروع ¼ آب را با یک قاشق چایخوری شکر و مخمر خشک مخلوط کنید. برای هم زدن این مواد بهتر است از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. سپس در یک ظرف مناسب تخم مرغ، آب و روغن را بریزید و مخلوط کنید تا از لختگی دربیاید. حال مایه خمیر عمل آمده را به این مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

آرد و نمک را باهم مخلوط کنید و سپس کم کم به مایع اضافه کنید. دقت کنید که خمیر به دست آمده نباید خیلی سفت شود.حال خمیر را با دست کمی ورز دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید و روی آن را مقداری آرد پاشیده و بپوشانید و به مدت دو ساعت در دمای اتاق استراحت دهید.

حال خمیر را کمی ورز می دهیم و گلوله هایی به اندازه یک نارنگی از آن جدا کنید و زیر و روی آن ها را آرد پاشی کنید تا خشک نشوند. سپس روی خمیرها را با یک دستمال نم دار بپوشانید و ۱۰ دقیقه استراحت دهید. پس از استراحت، خمیرها را به صورت نان لواش، تا جای ممکن نازک کنید.

حال خمیر را روی ساج که روی اجاق قرار دادید و گرم شده پهن کنید و بپزید. پودر شکر، هل و دارچین را مخلوط کنید و زمانی که یک طرف نان پخته شد و دور آن به صورت قهوه ای روشن شد سریعا از روی ساج بردارید و تا قبل خنک شدن نان، آن را با مخلوط شکر، دارچین و هل پر کنید.

حال نان را لوله کنید و با فشار متعادل وردنه روی سطح نان، محتویات موجود در آن را منسجم کرده و برش می دهیم. در نهایت نان را به صورت اریب برش داده و با پودر شکر آن را تزئین می کنیم. برای نگهدای این شیرینی، آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید و تا مدت های طولانی از ترد و خوشمزه بودن آن لذت ببرید.

فواید شیرینی کاک

دارچین موجود در کاک به هضم غذا، کاهش فشار خون، کاهش وزن و لاغری و… کمک می کند. دارچین گرم بوده و اثر رطوبت هوا و سردی را خنثی می کند. هل در سلامت قلب، سلامت کبد، پیشگیری از زخم معده و… موثر است. این شیرینی به عنوان یک میان وعده سالم و مفید در همه سنین می باشد؛ اما به دلیل اینکه حاوی پودر قند است، باید در مصرف آن دقت کرد.

کاک سوغات کدام شهر است؟
کاک سوغات کدام شهر است؟ این شیرینی ترد و خوشمزه دارای قدمتی صد ساله است و متعلق به کرمانشاه است.

کاک از شیرینی های کدام استان است؟ کرمانشاه یا شیراز؟؟

در شهر شیراز نیز نوعی شیرینی به نام یوخه وجود دارد که مشابه شیرینی کاک کرمانشاه می باشد و موجب به اشتباه انداختن خریداران می شود. این شیرینی از لحاظ ترکیب با شیرینی کاک تفاوت هایی دارد و برخی مواد تشکیل دهنده کاک مثل روغن حیوانی، اصالت کرمانشاهی دارند‌ و منحصر به این شهر هستند. تفاوت دیگر یوخه با کاک در تعداد لایه های کمتر یوخه می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به پرسش کاک سوغات کدام شهر است؟ پاسخ دادیم. این شیرینی یکی از بهترین سوغات کرمانشاه است و میان وعده ای عالی ، سبک و خوشمزه در کنار یک فنجان چای می باشد. کرمانشاه سوغات زیاد و متنوعی دارد و نام آن با نان برنجی، نان خرمایی، شیرینی کاک و روغن حیوانی خوش عطر، عجین شده است.

برای خرید سوغات کرمانشاه و شیرینی کاک می توانید به فروشگاه اینترنتی اصل تبریز مراجعه کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین آجیل فروشی تهران را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *