آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

میان وعده سالم برای سالمندان تاثیر مثبتی در سلامت و سرزندگی آن ها دارد. خرید اینترنتی آجیل و مصرف آن، ماست میوه ای، شکلات تلخ  گرانولا و... به عنوان میان وعده ای سالم پیشنهاد می شوند. در ادامه به بررسی این میان وعده های سالم و مقوی می پردازیم؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
میان وعده سالم برای سالمندان چه چیزهایی هستند؟

میان وعده سالم برای سالمندان در کنار وعده های غذایی نقش مهمی در سلامت آنان دارد. یک سالمند با مدیریت استرس، خوردن غذای خوب، و ورزش های سبک می تواند سبک زندگی سالم و عمری طولانی داشته باشد. در ادامه مقاله به معرفی ۸ میان وعده متنوع، مقوی و سالم برای سالمندان مثل آجیل، کوکی گردو، گرانولا، چیپس سیب دارچینی و… می پردازیم تا یک برنامه غذایی کامل و کافی برای افراد سالمند خانواده تهیه کنید.

این میان وعده ها علاوه بر رفع احساس گرسنگی سالمندان، توان و قدرت لازم برای انجام فعالیت های روزانه را به آنان خواهند بخشید.

اهمیت مصرف میان وعده ها در افراد سالمند

با افزایش سن، به دلیل کاهش نیاز به انرژی، تمایل به مصرف غذا در افراد مسن کاهش می یابد و اگر همان مقدار غذای کم با ارزش و سالم نباشد، میزان دریافت مواد مغذی در بدن آن ها کاهش می یابد. به همین منظور پزشکان مصرف میان وعده های سالم را توصیه می کنند. تا در صورت مصرف کم غذا، نیاز به مواد مغذی از طریق میان وعده تا حدودی برطرف شود.

میان وعده ها موجب تقویت انرژی و روحیه در سالمندان می شوند. علاوه بر این مصرف میان وعده های مفید و کم کالری در حفظ وزن سالم به سالمندان کمک می کند. برای انتخاب یک میان وعده باید به سه عامل توجه کنید:

  1. نیاز
  2. توانایی جسمی
  3. علایق و سلیقه

منظور از نیاز سالمند این است که ممکن است یک فرد سالخورده دچار کمبود ویتامین D شود؛ به همین منظور باید مواد غذایی حاوی این ویتامین را مصرف کند تا نیاز به ویتامین D برطرف شود. توانایی جسمی سالمند نیز به این معناست که برخی از آن ها ممکن است نتوانند مواد غذایی سفت مثل یک سیب را بخورند، از این رو باید غذا و میان وعده هایی با بافت نرم میل کنند.

در کنار این دو عامل، باید به ذائقه و علایق غذایی فرد مسن توجه کنید؛ برای مثال اگر خوردن شکلات را دوست دارد، می تواند مقداری شکلات تلخ که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است میل کند.

8 میان وعده سالم برای سالمندان

1. آجیل

خوردن انواع آجیل و مغزیجات به خصوص پسته، فندق، بادام هندی، بادام زمینی به عنوان یک میان وعده سالم برای سالمندان پیشنهاد می شود. آجیل ها سرشار از فیبر هستند و منجر به رفع احساس گرسنگی در آن ها می شوند و علاوه بر این، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را می کاهند.

آجیل ها منجر به کاهش درد مفاصل می شوند و از دیابت نوع دو، زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کنند. اگر سالمندان توانایی خوردن آجیل را ندارند باید آجیل را آسیاب و سپس مصرف کنند. یکی از آجیل های مفید برای سالمندان بادام است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان ها، تنظیم فشار خون و… می شود.

شما می توانید برای خرید بادام درختی خام از فروشگاه اصل تبریز کلیک کنید.

میان وعده سالم برای سالمندان چه چیزهایی هستند؟
خوردن انواع آجیل و مغزیجات به خصوص پسته، فندق، بادام هندی، بادام زمینی به عنوان یک میان وعده سالم برای سالمندان پیشنهاد می شود.

2. تخم مرغ آب پز

تخم مرغ یکی از مواد غذایی مقوی و سالم برای سالمندان می باشد. که بهترین راه مصرف آن برای این گروه از افراد به صورت آب پز می باشد. تخم مرغ سرشار از چربی های مفید، پروتئین و ویتامین D و کلسیم است که همگی برای افراد مسن ضروری هستند. توجه کنید که به علت مسمومیت غذایی در سالمندان بهتر است حداکثر دو تخم مرغ آب پز در هفته استفاده کنند.

3. کوکی موز، جو دوسر و گردو

اجزای تشکیل دهنده این میان وعده سالم برای سالمندان بسیار مقوی و انرژی زا است. این کوکی منبع غنی اسیدهای چرب سالم مثل امگا۳ و پتاسیم است. جو دوسر موجود در آن به کاهش فشار خون و کنترل سطح قند خون کمک می کند؛ در نتیجه یک خوراکی کاملا سالم و مفید برای افراد مسن می باشد.

برای تهیه این کوکی، دو موز رسیده متوسط ، یک فنجان جو دوسر و یک چهارم فنجان گردوی خرد شده را در ظرفی ریخته و هم بزنید تا مواد به خورد یک دیگر بروند. سپس با قاشق مقداری از مواد را بر دارید و به صورت دایره ای بر روی کاغذ روغنی قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد در فر بپزید.

4. چیپس سیب دارچینی

سیب خشک و دارچین سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی، فیبر خوراکی، آنتی اکسیدان و… است که همگی در سوخت و ساز بدن موثرند و موجب بهبود سلامت کبد خواهند شد. این چیپس خوشمزه به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها از بروز سرطان پیشگیری می کند. چیپس سیب دارچینی به رساندن آب کافی به بدن کمک می کند و موجب سم زدایی بدن می شود.

طرز تهیه این اسنک به این صورت است که باید سیب را به صورت حلقه های نازک ببرید و به دارچین آغشته کنید. سپس فر را با دمای ۹۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و حلقه های سیب را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تا زمانی که کاراملی و ترد شدند بپزید. قبل از سرو اجازه بدهید تا چیپس شما کاملا خنک شود.

5. گرانولا (جو دوسر)

این میان وعده خوشمزه از جو دوسر، ماست یونانی، یک چهارم فنجان آجیل خرد شده یا یک قاشق چای خوری دانه کتان آسیاب شده تشکیل می شود. شما باید همه این مواد را با هم ترکیب کنید و در یک ظرف در دار قرار دهید. سپس ۸ تا ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید تا برای صرف کردن آماده شود. جو دوسر سرشار از ویتامین های B، فسفر، اسیدفولیک، منیزیم، مس و آهن است بنابراین یک ماده غذایی عالی برای سالمندان می باشد.

ماست یونانی موجود در این میان وعده، سرشار از پربیوتیک های طبیعی است که موجب سلامت سیستم گوارش وبهبود عملکرد روده ها در سالمندان می شود. کالری ماست یونانی کم و میزان کلسیم آن بالاتر از ماست معمولی است. گرانولا به عنوان یک میان وعده سالم یک پیشنهاد عالیست!

6. شکلات تلخ

شکلات تلخ یک میان وعده سالم و خوشمزه برای افراد مسن است. این خوراکی پرطرفدار سرشار از فلاونول است که فشار خون و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. البته منظور از شکلات تلخ، شکلاتی است که حاوی حداقل ۷۰٪ کاکائو باشد. شکلات تلخ تاثیر فراوانی برحافظه افراد دارد و اضطراب را می کاهد؛ در نتیجه مصرف آن به سالمندان توصیه می شود.

میان وعده سالم برای سالمندان چه چیزهایی هستند؟
شکلات تلخ تاثیر فراوانی برحافظه افراد دارد و اضطراب را می کاهد؛ در نتیجه مصرف آن به سالمندان توصیه می شود.

7. ماست میوه ای

ماست میوه ای یک میان وعده و دسر جذاب است که از تکه های ماست و میوه تشکیل شده است. از خواص ماست میوه ای می توان به جذب راحت تر کلسیم موجود در ماست نسبت به شیر، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون، تاثیر مثبت بر حافظه و… اشاره کرد. تمامی این خواص، ماست میوه ای را به یک میان وعده سالم برای سالمندان تبدیل کرده اند.

از بهترين ترکیب های ماست میوه ای برای سالمندان می توان به ترکیب ماست و سیب و ماست و توت فرنگی اشاره کرد.

8. اسموتی

اسموتی یک نوشیدنی خوش طعم است که به عنوان  میان وعده ای سالم، پیشنهادی عالی برای جذب راحت تر پروتئین، ویتامین و سایر مواد مغذی موجود در میوه هاست. اسموتی ها از ترکیب میوه یخ زده، آب میوه، شیر و یا ماست تهیه می شوند که کم آبی بدن سالمندان را به خوبی جبران می کنند. البته باید توجه کرد که هیچ نوشیدنی ای نباید جایگزین آب شود.

اسموتی دارای فیبر بیشری نسبت به آب میوه بوده و سرشار از ویتامین های مختلف، پروتئین، آهن، کلسیم، پتاسیم و… می باشد.

نکاتی در رابطه با تغذیه سالمندان

  • توصیه می شود افراد مسن هر دو تا سه ساعت، یک میان وعده سبک و کم کالری مصرف کنند.
  • سالمندان باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند.
  • از مصرف غذاهای تند و نوشیندی های داغ و حاوی کافئین پرهیز شود.
  • برای افزایش روحیه و اشتهای سالمندان، بهتر است غذای خود را به صورت دسته جمعی و در کنار فرد مسن میل کنید.
  • سعی کنید از غذاهای آماده و حاوی مواد نگهدارنده برای سالمندان استفاده نکنید.
  • میوه ها و سبزیجات یک میان وعده سالم برای سالمندان محسوب می شوند، افراد مسن باید روزانه دو واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف کنند.
  • سالمندان باید مصرف نمک را به منظور جلوگیری از احتباس آب و افزایش فشار خون کاهش دهند.
  • در تهیه غذا برای سالمندان باید روغن زیتون با  روغن مایع جایگزین شود.

سخن پایانی

در مطلب فوق درباره میان وعده سالم برای سالمندان صحبت کردیم و ۸ میان وعده متنوع و سالم به شما معرفی نمودیم. سالمندان معمولا در میان وعده های خود به مصرف خوراکی های ناسالم روی می آورند؛ بنابراین باید به این وعده غذایی توجه ویژه ای شود. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که درصورتی که فرد سالمند به بیماری خاصی مبتلاست باید با پزشک درباره رژیم غذایی آن صحبت کنید.

شما می توانید مقالات میان وعده سالم برای کودکان و میان وعده سالم برای محل کار را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *