آجیل و خشکبار اصل تبریز

سفارش از طریق تلگرام:

اگر گیاهخوارید و به دنبال یک منبع کاملی از پروتئین‌ها و آمینو اسیدها هستید، قطعا آجیل سویا یک گزینه ایده‌آل برایتان است؛ زیرا خواص آجیل سویا، چه برای افزایش سطح سلامت و چه برای لاغری، بی‌نظیر هستند. البته تنها زمانی می‌توان از همه خواص آن بهره‌مند شد، که در هنگام خرید آجیل، کیفیت را در اولویت قرار دهید.
خواص آجیل سویا

سویا آجیلی، در اصل دانه سویای کاملا رسیده است، که همراه با غلاف چیده شده و پس از آن، از غلاف جدا می‌گردد. از این رو، خواص آن نسبت به سویای معمول بیشتر است! برای مثال، مصرف این نوع آجیل، برای افرادی که قصد لاغری دارند، بسیار مفید است؛ همچنین، تا حد زیادی از بروز پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری به عمل می‌آورد.

ناگفته نماند که آجیل سویا، به دلیل برخورداری از ریز مغذی‌هایی مانند پتاسیم و فسفر، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن، در مقابل انواع عفونت ایفا می‌کند. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری را درباره خواص آجیل سویا ارائه خواهیم داد.

خواص آجیل سویا برای زنان

خواص آجیل سویا برای زنان، از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است؛ برای مثال، مصرف سویا آجیلی، برای بانوانی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، بسیار مفید است. همچنین، مصرف این آجیل محبوب، به بهبود اختلالات هورمونی، مخصوصا در دوران یائسگی افراد کمک می‌کند. در ادامه، به انواع خواص سویا آجیلی برای زنان اشاره می‌کنیم.

خواص آجیل سویا
مصرف سویا آجیلی در زیبایی، کاهش وزن، اختلالات هورمونی بانوان بسیار مفید است.

خواص سویا آجیلی برای زنان یائسه

بانوانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، در زمان‌های خاص، احساس عصبانیت، گرگرفتگی و کلافگی دارند. این افراد، حتی ممکن است دچار گرسنگی غیر عادی شوند! مصرف آجیل سویا، به آن‌ها کمک می‌کند تا خلق و خوی بهتری داشته، و بی‌قراری آن‌ها تا حد زیادی، کاهش یابد. علت این مساله نیز، مقدار فراوان ایزوفلاون موجود در سویای آجیلی است، که از طریق تاثیر بر هورمون‌های استروژن، حس و حال بهتری در فرد ایجاد می‌کند.

تاثیر آجیل سویا بر زیبایی بانوان

یکی از مهم‌ترین اثراتی که می‌توان از آجیل سویا انتظار داشت، تاثیر بر زیبایی بانوان است! زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آجیل سویا، آن را به یک ماده منحصر به فرد برای تقویت موها، ناخن‌ها و پوست تبدیل می‌کند. در واقع، استروژن گیاهی، یکی از بهترین خواص آجیل سویا است که تاثیر مستقیم بر شفافیت پوست و درمان لکه‌های سیاه دارد. همچنین، مصرف ۳ تا ۶ ماه آجیل سویا، باعث استحکام ناخن‌ها و نرمی و براقی موها می‌شود.

پیشگیری از سرطان پستان

از بهترین خواص آجیل سویا برای زنان، می‌توان به پیشگیری از سرطان سینه اشاره کرد؛ زیرا این ماده غذایی، سرشار از استروژن و ویتامین E است، که هر کدام به نوبه خود، می‌توانند هورمون‌ها را تنظیم کرده و در پیشگیری از این بیماری موثر باشند.


خواص آجیل سویا برای کودکان

تنوع مواد معدنی موجود در سویا آجیلی، به شدت بالا است؛ اما مقدار کلسیم موجود در این دانه خوشمزه، به اندازه‌ای است که به راحتی از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان و کودکان، جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید کودک دلبندتان در سنین رشد، به اندازه کافی کلسیم دریافت کند، و رشد استخوان‌های او با بالاترین کیفیت انجام گیرد، حتما از خواص آجیل سویا برای او بهره‌مند شوید. تنها کافی است تا ۹۰ میلی‌گرم سویا در روز، به عنوان میان وعده برای کودک خود در نظر بگیرید.

خواص آجیل سویا
آجیل سویا سرشار از کلسیم بوده و برای رشد استخوان‌های کودک مفید می باشد.

یکی دیگر از خواص سویا آجیلی برای کودکان، این است که با وجود آنتی اکسیدان‌های متعدد و انواع ویتامین، سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند؛ در نتیجه آن‌ها به طور قابل توجهی، در مقابل عوامل عفونت زا ایمن می‌گردند! از طرفی، با وجود مواد معدنی مانند آهن، روی، پتاسیم، منگنز و مس، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت در بزرگسالی را به شدت کاهش می‌دهد.

فارغ از خواص آجیل سویا برای جسم کودکان، مصرف این ماده غذایی، باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش کودک می‌گردد. از طرفی، مصرف سویا آجیلی در سنین پایین، احتمال بروز آلزایمر در بزرگسالی را کاهش خواهد داد.

خواص آجیل سویا برای مردان

در مورد خواص سویای آجیلی برای مردان، می‌توان مواردی که پیش از این توضیح دادیم را نام برد. برای مثال، مصرف سویا آجیلی کمک می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند؛ زیرا این دانه آجیل، مقدار کلسترول بد خون را کاهش داده، و تاثیر مثبتی بر فشار خون خواهد داشت. همچنین، با خوردن آجیل سویا، به عنوان یک میان وعده در روز، می‌توان به تقویت استخوان‌ها کمک کرده، و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین سالمندی جلوگیری نمود.

اما یکی از خواص منحصر به فرد سویا آجیلی برای مردان، تاثیر آن بر سلامت پروستات است. به این معنا که خوردن آجیل سویا، از بروز تورم و التهاب در پروستات جلوگیری می‌کند؛ زیرا ترکیبات ایزوفلاون موجود در سویای آجیلی، به تنظیم هورمون‌ها در مردان کمک می‌کند که این موضوع، تاثیر مستقیم بر سلامت پروستات خواهد داشت.

مصرف آجیل سویا برای بدنسازان

به مردانی که ورزش‌های سنگین و بدنسازی کار می‌کنند، مصرف سویای آجیلی توصیه می‌شود؛ زیرا پروتئین‌ها و آمینو اسیدهای موجود در ساختار این ماده غذایی، به عضله‌سازی و افزایش قدرت ماهیچه‌ها در این افراد، کمک خواهد کرد. از طرفی، مقدار کالری آجیل سویا برای ورزشکاران، قابل قبول بوده و آن‌ها می‌توانند با مصرف این نوع آجیل، علاوه بر دریافت کالری، از مواد معدنی و ریز مغذی‌های موجود در آن نیز بهره ببرند.

خواص آجیل سویا
پروتئین‌ها و آمینو اسیدهای موجود در سویا، موثر در عضله‌سازی و افزایش قدرت ماهیچه‌ها در افراد بدنساز است.

خواص آجیل سویا برای لاغری

آجیل سویا به دلیل برخورداری از انواع آمینو اسیدها و ریز مغذی‌ها، باعث می‌شود تا سطح سلامت افراد به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ برای مثال، پروتئین موجود در این آجیل دوست داشتنی، به اندازه‌ای است که فرد با مصرف آن، تمامی آمینو اسیدهای ضروری را دریافت کرده و از طرفی، احساس سیری خواهد داشت. این یعنی شخص به مصرف غذای بیشتر نیازی نداشته، و در مسیر لاغری و درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی موفق خواهد بود. در ادامه، توضیحات بیشتری درباره خواص آجیل سویا برای لاغری ارائه خواهیم داد.

فیبر بالای سویا آجیلی

یکی از مهم‌ترین موادی که باید در رژیم غذایی لاغری افراد در نظر گرفته شود، فیبر است. در واقع، افرادی که قصد لاغری دارند، باید مقدار فیبر مصرفی خود را افزایش دهند، تا با ایجاد حس سیری، به غذای کمتری نیاز پیدا کنند. از طرفی، وجود فیبر برای هضم کامل غذا مفید است، و سموم را از بدن دفع می‌کند. علاوه بر آن، افرادی که فیبر کافی مصرف می‌کنند، تا حد زیادی از یبوست و نفخ در امان هستند! اتفاقا آجیل سویا مقدار فراوانی فیبر دارد، که می‌تواند این نیاز افراد را برطرف نماید.

کاهش کلسترول بد خون

یکی از خواص آجیل سویا برای لاغری، این است که این ماده غذایی، سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. همچنین، اسیدهای چرب موجود در آجیل سویا، از نوع غیر اشباع هستند، و جذب چربی در روده را کاهش می‌دهند؛ در نتیجه، احتمال افزایش وزن و چاقی، به شدت کمتر خواهد بود.

حجم بالای پروتئین

حتما می‌دانید که مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، می‌تواند تا حد زیادی احساس سیری ایجاد کرده و از گرسنگی جلوگیری کند. بنابراین، بهتر است در برنامه غذایی افراد تحت رژیم لاغری، حتما از این مواد، به وفور استفاده شود. در آجیل سویا نیز مقدار فراوانی پروتئین وجود دارد، که نیاز بدن را برطرف می‌کند. این ویژگی، همراه با فیبر فراوان آجیل سویا، آن را به یک گزینه مناسب برای رژیم غذایی افراد تبدیل کرده است.

خواص آجیل سویا در بارداری

مقدار اسید فولیک و ویتامین‌های موجود در آجیل سویا، آن را به یک منبع غذایی فوق العاده برای زنان باردار و جنین تبدیل می‌کند. ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین‌های E و K، همراه با منیزیم، مس، آهن و منگنز موجود در این آجیل خوشمزه، به مادر باردار کمک می‌کنند، تا دوران بارداری خود را به سلامت پشت سر گذاشته، و نوزادی سالم به دنیا آورد. بانوان باردار با استفاده از سویای آجیلی، می‌توانند نیاز روزمره خود را به این گونه مواد معدنی و ریز مغذی‌ها برطرف نمایند.

یکی از مشکلات اصلی بانوان در دوران بارداری، کم خونی و فقر آهن است، که با مصرف آجیل در بارداری و همچنین، خوردن سویا آجیلی می‌توان این مشکل را مدیریت نمود! از طرفی، مصرف کلسیم از پوکی استخوان در بانوان باردار پیشگیری می‌کند که اتفاقا، با خوردن آجیل سویا، عملا نیاز بدن مادر به کلسیم، فراهم می‌گردد.

تاثیر مصرف آجیل سویا بر سلامت جنین

نکته دیگر به رشد و سلامت و وزن‌گیری جنین مربوط می‌شود، که برای رفع این موضوع نیز می‌توان از خواص آجیل سویا در بارداری استفاده نمود. همچنین، خواص این دانه لوبیا مانند، به گونه‌ای است که تشکیل دستگاه‌های مختلف در بدن جنین، از جمله دستگاه عصبی را تسهیل می‌کند.

البته این نکته را باید در نظر داشته باشید، که مصرف هر نوع مغزیجات و آجیل، باید بر اساس نظر پزشک متخصص باشد؛ زیرا ممکن است برخی افراد، به سویا حساسیت داشته باشند، یا مصرف آن برای برخی بانوان باردار و جنین، مناسب نباشد. در این صورت، تایید پزشک و تعیین مقدار مصرف آن در طول روز، می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورد.

خواص سویا آجیلی برای زنان شیرده

برای بانوان شیرده نیز مصرف آجیل سویا، یک راهکار عالی برای رفع مشکل کمبود کلسیم خواهد بود. به این معنا که بسیاری از بانوان، در دوران شیردهی، مشکل کمبود کلسیم دارند، که می‌تواند در آینده منجر به پوکی استخوان شود. وجود ریز مغذی‌هایی مانند کلسیم و منیزیم در آجیل سویا، باعث تقویت و تحکیم استخوان‌ها شده، و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر، پیشگیری می‌کند. بنابراین، بهتر است مصرف آجیل سویا، چه برای بانوان باردار و چه برای بانوان شیرده، به عنوان یک میان وعده در نظر گرفته شود. اگر در این دوران به سر می‌برید، همین الان برای خرید آجیل سویا اقدام کنید تا از خواص آن بهره‌مند گردید.

خواص آجیل سویا در طب سنتی

طب سنتی، همواره به دنبال آن است تا از طریق اصلاح رژیم غذایی، و استفاده از داروهای گیاهی، مشکلات جسمی و روانی افراد را برطرف نماید. خواص آجیل سویا در طب سنتی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که اکثر طرفداران این نوع طب، اعتقاد دارند که خوردن دانه سویای آجیلی، به بهبود سلامت قلب کمک کرده، و اسیدهای چرب امگا ۳ را به مقدار کافی به بدن می‌رساند. ضمن اینکه، ترکیبات مختلف مانند ایزوفلاون‌ها و فیتواستروژن‌ها، نقش مهمی در اکسیداسیون چربی‌ها ایفا می‌کنند، و باعث می‌شوند تا مشکلاتی مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا، به تدریج درمان گردند!

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص سویا آجیلی از نظر طب سنتی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در واقع، دانه‌های سویا، مقدار فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین E دارند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن به کمک آن‌ها قوی شده، و بدن در برابر بیماری‌های عفونی مقاومت بیشتری پیدا می‌کند.

درمان یا پیشگیری از دیابت

نکته دیگر در مورد خواص آجیل سویا در طب سنتی، به توانایی آن در کنترل سطح قند خون و درمان بیماری دیابت مربوط می‌شود. در واقع، این ماده غذایی، به واسطه حجم بالای فیبر که در آن یافت می‌شود، می‌تواند در هضم غذا مشارکت کرده، و مانع از جذب بیش از حد قند در بدن گردد. این یعنی با مصرف سویای آجیلی، می‌توان سطح قند خون را تنظیم نگه داشت، و از ابتلا به دیابت جلوگیری نمود!

جمع‌بندی

خوردن آجیل از هر نوعی، می‌تواند بیشترین خواص را برای بدن داشته باشد. در این بین، خواص آجیل سویا، برای تقویت سیستم قلب و عروق، رفع کم خونی، استحکام استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، مثال زدنی است. به همین دلیل، همه افراد شامل کودکان بزرگسالان، زنان باردار یا شیرده، می‌توانند آن را در برنامه غذایی خود جای دهند. اصل تبریز شما را برای خرید آجیل سویا یاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *